یک نویسنده گفت: یک کتابدار خوب باید به شکل‌های مختلف تلاش کند تا مروج کتابخوانی باشد.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از بیست‌ویکم تا بیست‌و‌هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور برگزار می‌شود که چهارمین روز از هفته کتاب با سه محور کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده است بر همین اساس گفت‌وگویی با مهناز فتاحی انجام داده ایم.

مهناز فتاحی نویسنده کودک و نوجوان گفت: کلمه‌های کتاب، کتابخوانی، کتابدار دارای بار انرژی مثبت بسیاری است و همانند دانه‌های تسبیح به هم متصل اند و در زندگی انسان موثر هستند، کتابداران افرادی کتابخوان، دارای روابط عمومی بسیار بالا، بااخلاق، فهیم هستند و باید دارای اطلاعات بسیار بالایی باشند که بتوانند مراجعین را به خوبی راهنمایی کنند.

به گفته فتاحی، آن‌ها از لحاظ کمیت و کیفیت کارشان بسیار زحمت کش هستند، شغل کتابداری از مجموعه شغل‌هایی است که روابط و مناسبات اجتماعی در آن بسیار حائز اهمییت است، برخورد کتابدار با اعضای کتابخانه و مهم‌تر از آن کتابخوان بودن خودش در جذب افراد بسیار است.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: میزان آگاهی، مطالعه، تخصص فرد کتابدار باید در سطحی باشد تا همانند منبع راهگشای اعضای کتابخانه‌ها باشد و همه‌ی این در میزان مطالعه افراد موثر است.

نویسنده کتاب قلب کوچک سپهر گفت: کتابدار کودک و نوجوان باید خود مروج کتاب باشد و باعث شود که کودکان به کتاب و کتابخوانی جذب شوند، کار یک کتابدار تنها نگهداری کتاب و امانت آن‌ها به اعضای کتاب نیست بلکه به عنوان یک تشویق کننده به خواندن کتاب در کتابخانه حضور دارد.

او می‌گوید: یک کتابدار خوب باید در شکل‌های مختلف تلاش کند تا مروج کتابخوانی باشد و افراد بسیاری به خواندن کتاب علاقمند کند و در حوزه‌های مختلف اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند با افراد به بحث و تبادل نظر بپردازد.

فتاحی گفت: یک کتابدار حوزه کودک و نوجوان باید ویژگی روحی و روانی کودکان و نوجوانان را به درستی بشناسد؛ نظم، آگاهی، مسئولیت پذیری سه ویژگی مشترک کتابداران در تمامی حوزه‌ها است.

به گفته فتاحی، کتابداران اطلاعات جدید و فناوری‌های نو را پیگیری می‌کنند، کتابداری یکی از شغل‌های مقدس و ارزشمند است، یک کتابدار موفق باید خواننده‌ی کتاب، عاشق کارش، علاقمند به ترویج کتاب و کتابخوانی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار