رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر از پایان مرمت اضطراری بخشی از آب‌انبار تاریخی اسماعیل اشکذر خبر داد.

مهدی جمالیان رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر گفت: این بنای تاریخی با توجه به سبک معماری، متعلق به دوران قاجاریه است و نام آن برگرفته از نام واقف آب‌انبار است.

او ادامه داد: این آب‌انبار دستی در یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر اشکذر، محله توده در مجاورت آثار شاخص تاریخی و ثبتی آسیاب آبی، حسینیه سفید، مسجد حاجی رجبعلی، آب‌انبار ابوالهادی و … از خشت و گل بنا شده است.

جمالیان اضافه کرد: این آب‌انبار از جمله بنا‌های درون محله‌ای بوده که به‌صورت مجموعه در کنار کاروانسرا و مسجد ساخته شده و از مسجد و کاروانسرا اثری باقی نمانده و تنها این آب‌انبار باقی مانده است.

به گفته او فضای ورودی با دو گوشواره در طرفین و سقف فیل پوش به‌صورت طاق و تویزه‌ای و ستون‌هایی در دو طرف راه‌پله‌ها اجرا شده و بادگیری در ضلع جنوب غربی بنا شده، مخزن آب‌انبار با سقف گنبدی و بادگیری در ضلع غربی و راه‌پله‌هایی برای دسترسی به آب، در عمق چهار متری از سطح زمین بنا شده است.

جمالیان مهم‌ترین اقدامات مرمتی بنا در این فاز را پوشش و مرمت سقف‌های فروریخته، اندود کاه‌گل پشت‌بام، مرمت بادگیر و اندود کاه‌گل بدنه عنوان کرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اشکذر گفت: آب‌انبار تاریخی اسماعیل در سال ۱۳۹۸ به شماره ۳۲۸۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار