اقای موتمنی گفت:در واقع خودرو یک کالای سرمایهای محسوب میشود و بخاطر همین کوچکترین نوسان نرخ ارز، تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت که علت اصلی آن نیز محدودیتهای ارز مضاف بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار است. طبق روالی که در گذشته نیز شاهد بودیم، فاصله قیمت محصولات از کارخانه تا بازار که زیاد شد، نوسان افزایشی نرخ ارز منجر به افزایش قیمت خودروها اعم از داخلیهای پرتیراژ، مونتاژی و وارداتی است در واقع این افزایش قیمت قابل توجه نیز بوده است. بطور مثال پرتیراژهای خودروسازان داخلی همچون پژوها و سمند نسبت به یکماه گذشته، ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان گرانتر شده اند یا دناپلاس اتوماتیک نسبت به یکماه گذشته، بالغ بر ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
به گفته اودر محصولات سایپا نیز محصولاتی همچون تیبا و کوییک پنج تا ۱۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت را تجربه کرده اند.
او گفت : در محصولات مونتاژی نیز نظیر هایما قریب به ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت داشته است. امروز در حقیقت بازار خودرو روندی صعودی طی کرده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در پاسخ به این سوال که در هفت ماه گذشته چه تعداد خودرو فاکتور شده است گفت :آمار نشان میدهد که تعداد خودروهای فاکتور شده متناسب با میزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضای بازار بسیار کمتر بوده است. همین موضوع تاثیرگذار بر روند صعودی قیمتها در بازار خودرو بوده است. ضمن اینکه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه طی یکسال گذاشته منجر به کاهش قیمتها در بازار که نشده، بلکه افزایش را هم رقم زده است و عرضه پاسخگوی تقاضا نبوده است. همچنین طی دو هفته اخیر نیز، تاثیر روانی افزایش نرخ ارز را موثر بر بازار خودرو دیده ایم و فروشندگان به نوعی عقب نشینی کرده و چندان راغب به فروش نیستند. البته که بخشی از پولهایی که از بورس خارج شد و افراد سرمایههای خود را بیرون آوردند، خواه ناخواه به سمت بازار خودرو وارد شد و تاثیر خود را گذاشت. همه این موارد دست به دست هم داد تا روند صعودی قیمتها در بازار خودرو، اوج گیرد.
موتمنی گفت: ماه هاست که بازار خودرو در رکود است و خرید و فروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنابر ضرورت صورت میگیرد و خریدار به بازار مراجعه نمیکند.