برداشت طلای سفید ازمزارع ارزوئیه

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: برداشت پنبه «طلای سفید» از سطح هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع در ارزوئیه آغاز شده است.

پورعبدالله گفت: امسال برداشت پنبه در شهرستان ارزوئیه از سطح هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع پنبه از مهرماه آغاز شده است و تا اوایل دی ماه ادامه دارد.

او با بیان اینکه تاکنون برداشت از سطح ۳۵۰ هکتار با متوسط عملکرد، ۳ هزار و ۲۰۰ کیلو وش پنبه (به الیاف سفید، نرم و پف دار که به شکل مستقیم از غوزه پنبه جدا می‌شود، وش پنبه می‌گویند.) صورت گرفته است، افزود: ارقام پنبه کشت شده طی امسال، شامل: گلستان، خرداد، وبابیلون و لیدر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه بیان داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ تن وش برداشت شود.

او تصریح کرد: پنبه کاران، محصول تولیدی خود را به صورت امانی، بسته به کیفیت وش تولیدی و درصد ضایعات به اتحادیه تعاونی تولید، کارخانه پنبه پاک کنی و واسطه‌ها عرضه می‌کنند.

پورعبدالله بیان داشت: افزایش سطح زیر کشت، اجرای کشت قراردادی پنبه برای اولین بار، تحت پوشش قرار گرفتن هزار و ۵۰ هکتار به صورت قراردادی، قرار گرفتن ۱۲۰ هکتار تحت پوشش طرح سیماب (آموزش و بهره وری)، کشت مکانیزه پنبه در سطح ۲۰۰ هکتار، اجرای۳ هکتار کشت نشایی پنبه در شهرستان، اجرای ۲ طرح pvs با کشت ۷ رقم پنبه در ۲ منطقه وکیل آباد و سنگ لکی، نصب تله‌های نوری و فرمونی برای ردیابی آفات قرنطینه‌ای با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی استان و برگزاری روز مزرعه از جمله اقدامات مهم برای کشت پنبه طی امسال است.

او گفت: در این شهرستان، برداشت پنبه به صورت سنتی و از سوی کارگر انجام و با برداشت در هر هکتار برای ۱۵ نفر کارگر فصلی، اشتغال زایی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه نبود ثبات قیمت، کمبود کارگر و فقدان دستگاه‌های مکانیزه برداشت را از مشکلات برداشت پنبه در ارزوئیه عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.