نماینده ولی فقیه در اذربایجان شرقی منابع طبیعی و ابخیزداری را یکی از مسایل بسیار حیاتی کشور برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین ال هاشم در دیدار با رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه منابع طبیعی و آبخیزداری یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسائل کشورمان است گفت: وجود الگوی کشت مناسب با توجه به تنوع اقلیمی کشور ما جهت دستیابی به حداکثر بهره برداری از عواملی مانند آب و زمین ضروری است لذا اصلاح الگوی کشت یک مسئله دستوری است .


او  با تاکید بر اینکه صد در صد عملیات و فرآیند تولید محصولات کشاورزی و تولید غذا در کشور توسطبخش خصوصی و کشاورزان انجام می شود ، گفت: از آنجایی که فعالیت در بخش خصوصی منطبق بر قوانین بازاراست نمیتوان بحث حکمرانی آب را به انجام رساند .

او  با تاکید اینکه باید قانون گذاری اصلاحی یک نهاد یا یک ساختار را به عنوان تصمیم گیرنده نهایی در حوزه آبشناسایی کرده و به رسمیت بشناسیم و خود را ملزم به تبعیت از این کار های او یا آن ساختار بدانیم ، تصریح کرد: چندین نهاد مسئول در حوزه آب از جمله شورای عالی آب ، شرکت های پیمانکار ونمایندگان مجلس داریم که هرکدام درحوزه آب ورود پیدا می کنند و خودشان را در مسئله آب صاحب تخصص و دیدگاه می دانند .


حجت الاسلام والملمین آل هاشم افزود: فرونشست زمین و پایین رفتن سفره های زیر زمینی آب یکی دیگر از معضلات استان ما است و برای کاهش خسارت سیل و فرسایش خاک نیز باید تدابیری اندیشیده شود .

 

عباسعلی نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: ما در ایران ۵ منطقه رویشی داریم که سه ناحیه رویشی در دواستان اذربایجان شرقی و اردبیل (ارسباران) وجود دارد ، بر اساس مطالعاتی که در دنیا انجام شده است تا سال ۲۰۳۰فرصت داریم که جلوی تخریب آن چه را که امنیت زیستی و حیاتی ما را تحت تاثیر قرار می دهد جلوگیری کنیم .


او افزود: بر اساس همین مطالعات سال ۲۰۲۵ کشور ما جزو کشورهایی است که به سمت خشکسالیمیرود و تا سال ۲۰۴۰ جزو ۱۷ کشور دنیا خواهد شد که به خشکسالی می رسد ، تنها راهکار ، حفظ پوشش گیاهیاست که برای توسعه و احیای آن تلاش کنیم .


او تصریح کرد: باید کارهایی انجام دهیم که ارتقاء کمی و کیفی پوشش گیاهی در کشور ما اتفاق بیفتد امنیت غذایی برای همه مهم است آنچه حلقه اتصال بین امنیت غذایی و امنیت ملی است امنیت زیستی و امنیت حیاتی ماست کهمتاسفانه به آن کمتر توجه می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار