مدیر سلامت روانی مرکز بهداشت خوزستان:

برخی افراد روان پریش گمان می‌کنند اختلالات آن‌ها «خود به خود» حل می‌شود

دواساز ایرانی گفت: در بسیاری از موارد، افراد گمان می‌کنند که مشکلات آن‌ها خود به خود و بدون مداخلات بهداشتی و درمانی، برطرف می‌شود.

رضا دواساز ایرانی با اشاره به چگونگی خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه گفت: نتایج پیمایش ملی سلامت روان کشور نشان می‌دهد کمتر از یک سوم افرادی که مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی هستند، خدمات کافی دریافت می‌کنند و در بسیاری از موارد، افراد گمان می‌کنند که مشکلات آن‌ها خود به خود و بدون مداخلات بهداشتی و درمانی، برطرف می‌شود.

او با بیان اینکه میزان مراجعه ایرانیان به روانشناس و روانپزشک پایین است، گفت: موضوع اختلالات روانی می‌تواند به موضوعی پیچیده و مزمن تبدیل شود، زیرا مراجعه نکردن به روانشناس و روانپزشک ریشه در پایین بودن سطح سواد سلامت روان دارد.

آقای دواساز ایرانی هدف از آموزش بیمار را کمک به او برای به عهده گرفتن مسئولیت بیشتر برای مراقبت از خود و سازگاری با تغییراتی دانست که در وضعیت جسمی و روانی اش پدیدار شده؛ آگاهی نداشتن افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از چگونگی مراقبت از خود یکی از دلایل بستری شدن مجدد آن‌ها در بیمارستان است که آموزش می‌تواند از تکرار این واقعه جلوگیری کند.

مدیر سلامت روانی مرکز بهداشت خوزستان یادآور شد که در عصر حاضر روند تغییر ساختار جمعیتی، الگوی بیماری‌ها و فشار مالی بی‌سابقه‌ای که بر سیستم ارائه خدمات عمومی تحمیل شده، ما را نیازمند ارائه رویکرد جدید و متفاوت برای مراقبت بهتر و متناسب با نیاز‌های مردم در حال و آینده می‌سازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.