«دشمن هم می فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانش آموزان ضمن اشاره به نقش انقلاب اسلامی در بیدار کردن و رشد جوانان، در مورد تلاش دشمن برای جهت دهی به ذهن جوانان فرمودند: «دشمن هم می‌فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرف‌های انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعال محتوا درست کند. اینکه من مدام می‌گویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم می‌گویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوان ها؛ دشمن مشغول این کار است».

با توجه به اهمیت موضوع، در این زمینه می‌توان به چند نکته اجمالی اشاره کرد:

یک: بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام، علم آموختن در کودکی، مانند نقش بر روی سنگ است (وقتی حک می‌شود، به همین راحتی از بین نمی‌رود) (اَلْعِلْمُ فِی اَلصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی اَلْحَجَرِ/ کنزالفوائد، ج ۱، ص ۳۱۹).

همچنین، حضرت در وصیت خویش به امام حسن علیه السلام می‌فرمایند: «.. إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالْأَرْضِ الْخَالِیَةِ مَا أُلْقِیَ فِیهَا مِنْ شَیْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُکَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ یَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ یَشْتَغِلَ لُبُّکَ ...» قلب نوجوان چونان زمین کاشته نشده، آماده پذیرش هر بذرى است که در آن پاشیده شود. پس در تربیت تو شتاب کردم، پیش از آن که دل تو سخت شود و عقل تو به چیز دیگرى مشغول گردد (نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص ۳۷۳).

توجه کنیم که دانش آموزان در خلأ زندگی نمی‌کنند و ذهن و روح آن‌ها نیاز به محتوا دارد؛ اگر محتوای صحیح و سالم به آن‌ها نرسد، قطعاً محتوای مسموم است که ذهن آن‌ها را پر می‌کند. این محتوای مسموم هم منجر به سوء هاضمه فکری و روحی خواهد شد و در نهایت می‌تواند موجب نابودی فرد شود!

از طرفی، علاوه بر خانواده‌ها – که در جای خود وظایف سنگینی برای تربیت فرزندان دارد - دانش آموزان ما، ۱۲ سال تحصیلی – یعنی سنین کودکی و نوجوانی - را در آموزش و پرورش می‌گذرانند، بعد از آن نیز با ورود به دانشگاه، سال‌ها در همین دانشگاه‌های جمهوری اسلامی تحصیل می‌کنند. بنابراین، باید توجه کرد که بهترین فرصت برای انتقال ناب‌ترین و عمیق‌ترین مطالب عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

دو: یکی از مصادیق جهاد تبیین، بیان روایت اول است. از مسئولین گرفته تا افسران جنگ نرم باید تلاش کنند که در اتفاقات و موضوعات مختلف روز، همیشه جلوتر از دشمن روایت کنند؛ اجازه ندهند که دشمن با به کاربردن انواع تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جنگ شناختی و با دامن زدن به اخبار جعلی و شایعات و یا ایجاد شبهه در ذهن نوجوانان و جوانان، روایت اول را به دست گرفته و روی آن موج سواری کند.

زیرا از بین بردن اثرات روایت اول دروغ، به همین سادگی نیست و گاهی اوقات ممکن است پس از فراگیرشدن روایت غلط، اصلاً روایت دوم و صحیح به مردم نرسد و یا اگر هم می‌رسد، آن‌ها به هر دلیلی قبول نکنند. از طرفی با توجه به شرایط خاص روحی و فکری نوجوانان و جوانان، باید در مورد آنها، حساسیت بیشتری نسبت به این قضیه وجود داشته باشد.

از همین رو، اگر اتفاقی در کشور می‌افتد – مخصوصاً اگر آن موضوع، حساسیت برانگیز شده و در سطح گسترده، مورد پرسش مردم قرار گرفته -، نهاد و دستگاه مربوطه در سریعترین زمان ممکن باید برای مردم روشنگری کنند.

سه: به موازات اینکه برای آگاهی دادن به نوجوان و جوان محتوا تولید می‌کنیم، باید از طرق مختلف، جلوی انتشار محتوای مضر را هم - چه از داخل کشور باشد و چه از خارج - بگیریم. زیرا دشمن به صورت شبانه روزی در حال بمباران محتوای مخرب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... است و نمی‌توان به امید اینکه محتوای خوب تولید می‌کنیم، از آن طرف اجازه دهیم که دشمن هم آزاد باشد! چنین چیزی نه از منظر شرعی قابل پذیرش است و نه با اصول اولیه مدیریت و حکمرانی جامعه همخوانی دارد. وظیفه ما صرفا «تولید محتوای صحیح در برابر محتوای مخرب» نیست، بلکه «تولید محتوای صحیح و جلوگیری از نشر محتوای مخرب» است و این دو با هم تفاوت دارند.

چهار: هر چند که بخش قابل توجهی از تولید محتوا باید توسط افسران جنگ نرم صورت گیرد، اما این، دلیل بر عدم مسئولیت داشتن برخی نهاد‌ها و افراد دیگر نیست. از آموزش و پرورش گرفته تا وزارت علوم، از صدا و سیما گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه، نهاد‌های فرهنگی و هنری کشور، از مسئولین بلند پایه کشور گرفته تا مسئولین رسانه‌ها و مسئولین ارتباطات در نهاد‌ها و دستگاه‌های گوناگون کشور، همه به نوعی مکلف هستند که در جهاد تبیین حضور فعال داشته باشند و هر کدام به وظیفه خویش عمل کنند.

منبع: خبرآنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار