مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: بیشترین میزان مصرف آب در کشور و استان مربوط به بخش کشاورزی است.

داریوش حسن نژاد با بیان اینکه این روزها مسئله کمبود آب در سراسر جهان به بحرانی عمومی تبدیل شده است اظهار داشت: کم آبی گریبان نیمی از جمعیت جهان را گرفته است، سرانه منابع جهانی آب با رشد جمعیت و گسترش منابع در حال کاهش است.

وی ادامه داد: کمبود آب و بحث تنش آبی در هر استان و شهری مطرح می‌شود و خطر کم آبی و خشکسالی کشورمان را تهدید می‌کند، مؤثرترین راه، مدیریت مصرف و صرفه جویی آب توسط همه مردم است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف آب فقط معضل ایران نیست، عنوان کرد: اقدام برای صرفه جویی در مصرف آب نه تنها باعث کاهش هزینه می‌شود بلکه برای کشور و نسل آینده نیز مفید خواهد بود، شاید اگر بدانیم که نبود آب چه آسیب‌های جدی به محیط زیست و البته زندگی ما وارد می‌کند بیشتر دلمان به حال آب می سوزد.

حسن نژاد با بیان اینکه یکی از آثار کمبود آب از بین رفتن زمین‌های حاصلخیز و مرطوب است، در رابطه با مصرف آب در بخش‌های مختلف یادآور شد: از ۹۳ میلیارد مترمکعب آب مصرفی کشور، ۸۶ میلیارد مترمکعب آن در بخش کشاورزی و هفت میلیارد مترمکعب در بخش صنعت و شرب مصرف می‌شود، این میزان مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از هدر رفت و صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است.

وی افزود: در کشور ما هدر رفت آب بین ۲۸ تا ۳۰ درصد است که بیشتر از میانگین جهانی بوده و این در حالی است که این مقدار در دنیا بین ۹ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: برای صرفه جویی در بخش کشاورزی استفاده از روش‌های آبیاری نوین، آبیاری زیر سطحی، آبیاری قطره‌ای، کشت گلخانه‌ای، جلوگیری از هدر رفت آب، حذف روش‌های آبیاری غرق آبی، افزایش بهره‌وری و حذف شجاعانه محصولات کشاورزی پر آب بر می‌تواند ما را در ذخیره آب و حل بحران یاری کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.