کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: علت بسیاری از مشکلات بدن کم نوشیدن آب است.

حسین زارع کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان مهریزافزود: آب یکی از ترکیبات اصلی بدن است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد وزن بدن انسان را تشکیل می‌دهد، و هم در داخل و هم در خارج سلول‌ها وجود دارد، پس برای انجام وظیفه سلول‌ها، وجود آب در بدن ضروری است.

او ادامه داد: آب مورد نیاز بدن از طریق آب آشامیدنی آب موجود در مواد غذائی (سبزیجات، میوه‌جات، گوشت و غلات) و آبی که از سوخت و ساز و فعل و انفعالات شیمیایی در بدن بدست می‌آید تأمین می‌شود، روزانه بدن حداقل به دو لیتر آب (۸ لیوان) نیاز دارد.

به گفته زارع آب برای انجام طبیعی سوخت و ساز بدن ضروری است، اگر دچار کمبود آب در بدن شوید، تراکم‌مواد سمی در ادرار افزایش یافته و حتی تشکیل سنگ کلیه ده‌ها بیشتر میشود.

کارشناس مسئول نظارت بر مواد غذایی شبکه بهداشت و درمان مهریز تصریح کرد: آب در تنظیم اشتها و جلوگیری از اشتهای کاذب موثر است و در فصل تابستان برخی افراد در تشخیص بین تشنگی و گرسنگی دچار اشتباه شده و به طور ناخواسته غذای بیشتری دریافت می‌کنند که عامل اصلی چاقی است.

او تاکید کرد: نوشیدن آب به طور منظم در تنظیم اشتها موثر می‌باشد و استفاده از یک لیوان آب در هر وعده اصلی غذایی و نیز در هنگام استفاده از میان وعده‌ها راه حلی عملی برای جبران کمبود نوشیدن آب است.

زارع بیان داشت: مهمترین علامت کم آبی بدن تغییر رنگ ادرار است و سن، وزن، شغل، دما وطوبت محیط، میزان فعالیت و تعرق، عوامل تعیین کننده میزان نیاز بدن ما به آب هستند و با افزایش سن میزان درک ما از تشنگی کاهش می‌یابد؛ بنابراین افراد مسن نباید برای آب نوشیدن منتظر ایجاد حس تشنگی بمانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.