یک کارشناس رسانه گفت: افراد باهوش بیشتر در معرض باور اخبار دروغ قرار می‌گیرند چرا که ذهن آن‌ها سعی می‌کند خبرهای گرفته را برای خود توجیه کند.

هومن قاپچی، کارشناس رسانه و اخبار گفت: به طور کلی ما سه نوع اطلاعات جعلی داریم که شامل اطلاعات کاذب غیر عمدی، اطلاعات کاذب عمدی و اطلاعات آسیب‌رسان می‌شود. اطلاعات کاذب غیر عمدی می‌تواند به سادگی اشتباه یک مجری در بیان خبر باشد.

وی افزود: برای جلوگیری از اخبار جعلی افراد باید پس از دریافت خبر آن را از منابع مختلف بررسی کند و آن‌ها را بسنجد تا بتواند بهترین درک را از آن داشته باشد و از صحت آن مطمئن شود.

او اظهار داشت: افراد همچنین باید حواس خود را به شایعات جمع کنند و به آن‌ها نپردازند. برخی از رسانه‌ها نیز با پرداختن به موضوعات کوچک باعث می‌شوند شایعات پرورش پیدا کنند و اخبار مهم دنیا دیده نشوند.

کارشناس رسانه گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته افراد باهوش بیشتر در معرض باور اخبار دروغ قرار می‌گیرند چرا که ذهن تحلیل‌گر آن‌ها سعی می‌کند خبرهای گرفته را برای خود توجیه کند و آن‌ها را بپذیرد.

قاپچی ادامه داد: داعش در بین گروه‌های تروریستی بسیار کوچک است اما توانسته به خوبی ترس در دل دیگر انسان‌ها بگذارد. این ترس به قدری است که بسیاری از شهرهای گرفته شده توسط داعش از ترس مردم خالی شده بودند و اگر این ترس وجود نداشت داعش نمی‌توانست آن شهرها را تصاحب کند.

وی افزود: افراد باید دقت داشته باشند که در خواندن اخبار باید منابعی را انتخاب کنند که از کلمات خنثی استفاده می‌کنند و سعی در جهت دادن به ذهن انسان ندارند.

او اظهار کرد: گروه‌های تروریستی با بازنشر اطلاعات حملات خودشان وحشت را در بین مردم گسترش می‌دهند و به همین دلیل ما باید بتوانیم سواد خود را در این زمینه گسترش دهیم تا تحت تاثیر حملات مجازی آن‌ها قرار نگیریم.

برچسب ها: اخبار جعلی ، ایران ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار