علیرضا صلواتی گفت: در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به شبکه آزادراهی کشور افزوده شد. طرحهای شبکه آزادراهی در سالهای آغازین دهه ۵۰ انجام شد و بعد از آن از سالهای آغازین دهه ۷۰ این روند مجددا در کشور شروع شد. قبل از انقلاب قم-تهران تنها آزادراه کشور به طول کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود.
او با بیان اینکه آزادراهها محور توسعه کشور هستند، افزود: هر جا آزادراهی ایجاد کنیم، بعد از آن شاهد توسعه محدوده هستیم. آزادراهها علت توسعه هستند. با وجود فشارهای سخت و تورمها و افزایش هزینهها و در سالهای اخیر این روند شدت گرفت.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به سیاست دهه اخیر دولت در ساخت آزادراهها بیان کرد: سیاست دولت این است که مشارکت بخش خصوصی و غیر دولتی را در ساخت آزادراه داشته باشد و دولت مشوق دیگران برای ساخت آزادراه باشد. هم اکنون هزار کیلومتر آزادراه در کل کشور با پیشرفت بیش از ۵۰ درصد در حال احداث است. این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور وجود داشت. همچنین حدود ۳ هزار کیلومتر از پروژه ساخت آزادراههای کشور در مرحله مطالعه است.
صلواتی تصریح کرد: این هزار کیلومتر از پایان امسال تا پایان دولت سیزدهم و ظرف ۳ سال آینده تا سال ۱۴۰۳ تکمیل میشود و به شبکه آزادراهی کشور میپیوندد. در کنار آن شبکه آزادراهی را در اختیار کریدور ترانزیتی کشور قرار دادیم؛ مثلا ارتباط مشهد-سرخس به سمت چابهار-زاهدان که هم کریدور و ترانزیت را پوشش دهد و هم باعث توسعه مناطق همجوار شود. متاسفانه علی رغم وجود سواحل مکران، بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد، در شرق کشور توسعه مطلوب را شاهد نبودهایم. این نقاط بسیار استراتژیک است و تمرکزسیاستهای کلی نظام نیز بر توسعه شرق و جنوب شرق کشور است؛ بهگونهای که اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز به این سمت و سو جذب شده است.
اصفهان چهار راه ترانزیت کشور
او با اشاره به اینکه اصفهان چهار راه ترانزیت کشور است، گفت: برای عبور از شرق به غرب و یا شمال به جنوب کشور، استان اصفهان محل عبور است و به همین دلیل، شبکه راهها و معابر آن چهار خطه است. در واقع سهم استان اصفهان در کشور در مبحث بار اول است. باهمت مدیران سابق استان، تقریبا معابر شهرهای استان، به جز معابر محدودی به سمت نائین، یاسوج در جنوب غرب ۴ خطه و بزرگراهی است.
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: در مبحث آزادراهی که در حال انجام است، ما معابر اصفهان به سمت شیراز، اصفهان به سمت یزد، اصفهان-کرمان، اصفهان- چهارمحال و بختیاری و اصفهان به سمت تهران را در دستور کار قرار دادیم. خوشبختانه اصفهان به سمت شمال کشور یعنی اصفهان_نطنز_کاشان، کاشان_قم و قم_تهران اجرایی شده البته مسیر جدیدی را از کاشان به سمت شمال کشور در مرحله توافق با سرمایهگذار هستیم که با احداث این آزادراه مسیر اصفهان به سمت شمال شرق و مشهد حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شده و مسیر در کنار مسیر تهران_قم از سمت کاشان ایجاد میشود.
صلواتی در خصوص ویژگیهای آزادراه اصفهان_شیراز اظهار داشت:آزادراه اصفهان _شیراز بزرگترین آزادراه کشور به طول ۲۲۴ کیلومتر است و یکی از لذتبخشترین طرحهایی است که بعد از بهرهبرداری از آن، حلاوت آن را بسیاری از مردم کشور خواهند چشید. کمااینکه احداث کنارگذر شرق اصفهان نیز بخشی از این طرح و کریدور شمال به جنوب کشور بود که رضایتمندی مردم استان را به دنبال داشت.
او افزود: در اواخر سال ۹۱ قرارداد ساخت آزادراه اصفهان-شیراز با مشارکت دولت و بخش غیر دولتی بسته شد و مدت اجرای آن ۵ ساله بود. مسیر فعلی اصفهان به شیراز ۴۸۵ کیلومتر و مدت سفر ۵ ساعت و نیم تا ۶ ساعت است که مسیرهای شیبدار و مارپیچ نزدیک مرودشت و شیراز خطراتی دارد. مسیر قدیم از آباده به اقلید و مرودشت است که به صورت کمان است و مسیر آزادراه احداث شده به صورت مستقیم است که ۱۳۰ کیلومتر مسیر سفر و حدود ۲ ساعت زمان سفر کوتاهتر میشود. ایزدخواست در محدوده استان اصفهان و فارس است که اصل کوتاه شدن مسیر در استان فارس است.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در آزادراه اصفهان-شیراز
مجری طرحهای آزادراهی مرکز و جنوب کشور با اشاره به اینکه این آزادراه نزدیک به بهرهبرداری است، بیان کرد: حجم کار بسیار زیاد است و تاکنون حدود ۴ هزار میلیارد تومان برای ۹۴ درصد پروژه هزینه شده و برای ۶ درصد باقیمانده به دلیل تورم و افزایش هزینهها، ۳ هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه کنیم.
مشارکت این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد بخش خصوصی است که دولت فعلا سهم خود را مطالبه نمیکند. بعد از بهرهبرداری و بازگشت اصل سرمایه و سود و هزینههای نگهداری، بخش خصوصی آن را تحویل دولت میدهد.
صلواتی با اشاره به اینکه ۳ هزار میلیارد تومان باقیمانده در حال تخصیص گرفتن است، تصریح کرد: اکنون دو لایه آسفالت مسیر در حال اتمام است. لایه اول و ۸۵ درصد لایه دوم نیز انجام شده است. برای جداول بتنی وسط آزادراهها حدود ۹۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
او افزود:بزرگترین پل آزادراهی کشور در این مسیر با ۲۶۴ متر طول و ۱۰۷ متر ارتفاع است که در عرض ۱۵ ثانیه راکبان به سهولت از یک سمت به سمت دیگر میروند و ساخت تنها این پل دو سال به طول انجامید. با تخصیص این ۳ هزار میلیارد تومان تا پایان سال آزادراه اصفهان- شیراز افتتاح و به بهرهبرداری میرسد. اولویت ما هم سرعت و هم بحث کیفیت است. این اولین آزادراه کشور است که نزدیک ۶۰ کیلومتر آن رویه بتنی دارد که دوام و ماندگاری بیشتری دارد.
صلواتی با اشاره به بازخورد مثبت هموطنان از افتتاح آزادراه شرق اصفهان در خصوص آسیب به بخشی از این آزادراه در اثر سیل تصریح کرد: کشور ما دچار تغییرات اقلیمی شده و سدها به حد بحرانی رسیده است. از طرفی در برهههای زمانی بارندگیهایی رخ میدهد که از دوره ۲۰ یا ۳۰ ساله خارج است. در واقع تخمینهایی که مهندسان هیدرولوژی و آب میزنند، متفاوت بود.
قناتی که در زیر مسیر وجود داشت، بعد از بارندگی ظرفیت عبور آب را نداشت و جاده مقداری نشست کرد که ظرف یک هفته تعمیر شد.