به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
اصفهان، بهبود وضعیت راهها و گسترش مسیرهای ارتباطی در استان اصفهان به عنوان شاهراه ارتباطی کشور میتواند تضمین کننده مناسبات اقتصادی و تجاری بخش گستردهای از کشور باشد.
کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم میشود.
بیشتر بخوانید
افتتاح کنارگذر شرق اصفهان، گامی برای کاهش آلودگی هوای مرکز شهر
عباس رضایی استاندار اصفهان درباره تکمیل آزاد راه شرق اصفهان گفت: یکی از دلایل آلودگی هوای مرکز شهر اصفهان، عبورکامیونها و تریلرها از مرکز استان به سمت نایین و شیراز هستند که با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم طرح تکمیل کنار گذر شرق اصفهان را هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسانیم.
او درباره روند ساخت این طرح گفت: عملیات اجرایی احداث آزاد راه شرق از سال ۸۲ برای اتصال کریدور شمال و جنوب کشور در دستور کار مسئولان استان قرار داشت و بمدت سه سال در حال انجام بود، اما سال ۸۵ متوقف شد. این طرح پس از ۱۰ سال بطور مجدد از ۹۵ فعال شد، اما دوباره بنا به دلیل مسائل مالی تعطیل شد.
رضایی ادامه داد: عملیات اجرایی آزاد راه شرق اصفهان از سال ۹۷ با جدیت دنبال شد و خوشبختانه مرحله اول این آزاد راه، روز عیدغدیر با حضور معاون رئیس جمهوری به بهره برداری میرسد .
استاندار اصفهان با بیان اینکه شرکت آتیه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری احداث یک قطعه از این آزادراه را بر عهده دارد، گفت: این قطعه بنا به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده بود که در نشستهای مختلفی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دسترسی به صندوق بازنشستگی، پروژه فعال شد.
کنارگذری که معضل ترافیک شمال اصفهان را مرتفع میکند
علیرضا قاریالقرآن مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با بهرهبرداری این کنارگذر مسیر استانهای جنوبی به تهران ۵۰ کیلومتر کاهش مییابد و روزانه حدود ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای تهران، کاشان، نطنز، قم و دلیجان به اصفهان وارد میشوند که این مساله بار سنگین ترافیک به شمال این کلانشهر تحمیل میکند.
او ادامه داد: راههای استان به عنوان چهارراه حمل و نقل کشور و ارتباط با شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت و تردد بالایی برخوردار است.
علیرضا قاری القرآن افزود: با تکمیل و احداث طرحهای آزادراهی، ضمن کاهش هزینه و زمان سفر، آلایندگیهای زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و وضعیت ایمن و روانتری در این بخش از کریدورهای ترانزیتی ایجاد خواهد شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این آزادراه، با قطع جاده اصفهان- اردستان و عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب میرود و سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان- شیراز متصل میشود.
او اضافه کرد: این آزاد راه از نظر اجرایی به سه قطعه مجزا تفکیک شد و قطعات یک و ۲ با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با مبلغ اولیه سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آغاز شد که از آزاد راه اصفهان - کاشان منشعب شده و تا جاده نایین - اصفهان ادامه دارد.
قاریالقرآن بیان کرد: قرارداد مشارکت قطعه سوم به طول ۳۰ کیلومتر با بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دیماه سال ۹۸ با سازمان همیاری شهرداریهای استان اصفهان مبادله شده است.
او گفت: تعداد ابنیه قطعه سوم به دلیل نزدیکی به مناطق شهری، کشاورزی و صنعتی از بقیه قطعات بیشتر است و تقاطع بزرگ با راهآهن اصفهان، زاینده رود و شهر جدید بهارستان در این قطعه وجود دارد.
کوتاه شدن ۲۰ تا۴۰کیلومتری مسیر اصفهان به تهران
علیرضا صلواتی مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از مسیر کنارگذر شرق اصفهان، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
او ادامه داد: این طرح ۲۰ تا۴۰ کیلومتر مسیر اصفهان- تهران را کاهش میدهد و از سوی دیگر، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان سفر را کم میکند.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: ساماندهی، نورپردازی و زیباسازی محوطه پل فرودگاه به عنوان یکی از دروازههای مهم ورودی شهر اصفهان در این طرح از اهمیت بسیاری برخوردار است و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.
صلواتی بیان کرد: پاکسازی حاشیه مسیر، پارکینگهای مسیر و پد هلی کوپتر در طول مسیر کنارگذر شرق اصفهان در حال انجام است، تبلیغات در خصوص استفاده مردم از این آزادراه و روشنایی مسیر مورد توجه بوده و ضرورت دارد در این خصوص اقداماتی عملیاتی انجام پذیرد.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان گفت: تبدیل راهها به بزرگراه در محورهای پرتردد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی بزرگراهی از جمله برنامههای توسعه بزرگراهها در کشور است و کنارگذر شرق اصفهان بعنوان یکی از طرحهای مهم ملی راه و شهرسازی در استان اصفهان است که بهره برداری از این طرح تاثیر زیادی در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک خواهد داشت.
گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ی