یک کارشناس مذهبی، درمورد وابستگی انسان به خداوند متعال توضیحاتی داد.

آیت الله سید محمد مهدی میرباقری، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد وابستگی انسان به خداوند بیان کرد: در سوره مبارکه علق داریم «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» «بخوان به نام پروردگارت که آفرید» «خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ» «انسان را از علق (خون بسته ای) آفرید.» یعنی خداوند مهربان، عالم را آفرید و انسان را از تعلق به خودش آفرید چراکه انسان متعلق به خداست.

به گفته آیت الله میرباقری، یکی از معانی علق، شی‌ای است که وابستگی تام دارد و هیچ استقلالی ندارد و به همین دلیل، انسان، وابسته و فقیر آفریده شده است و اگر مقصود از این انسان، امیر مومنان باشند، ایشان نیز وابسته به نبی اکرم (ص) آفریده شده اند.

این کارشناس مذهبی افزود: در روایات بیان شده است: «الأَوصیاءُ أَعْلاَقٌ منَ الأنبیاءِ» «همانا اوصیاء، آویزه‌های انبیاء هستند.» یعنی، اولیاء خدا، وابستگان به انبیاء هستند. از اینرو، خداوند متعال، عالم را آفریدند و در این میان، انسان را متعلق به خود آفریدند. به همین دلیل، اگر انسان در فطرت خود محبت به پروردگار را نداشته باشد، نمی‌تواند قدم از قدم بردارد و به همین دلیل، اگر خداوند مهربان، انسان را به توحید دعوت کرده اند در فطرت او، تعلق و فقر به خودش را قرار داده است. زیرا اگر در وجود انسان‌ها ظرفیت تقرب الهی وجود نداشت دعوت انبیاء الهی نیز وجهی نداشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار