مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش بنیان گفت: ما به دنبال این هستیم که از همفکری به تولید فکر و از نظرسنجی به تصمیم‌سازی هوشمند برسیم.

منصور کنعانی مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در نشست هم‌اندیشی تخصصی بررسی فرآیند پرتودهی در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت گفت: در سایر کشور‌ها از کنار هسته‌های نخبگانی اتفاق خوب دیگری را رقم می‌زنند و به تولید فکر می‌پردازند. به نظر می‌رسد، پیچیدگی‌های مسائل امروز خیلی بیشتر از آن هست که با نظر خواهی از کارشناس آن حوزه و روش‌های مرسوم نظر سنجی، از عهده آن بر بیایند.

او گفت: ما به دنبال سیستمی هستیم که نامش را اتاق فکر استانداری گذاشته ایم؛ تا بتواند ظرفیت‌های موجود استان را، از جمله شرکت ها، دانش بنیان، فن‌آورانه، توانمندی نیروی انسانی و سرمایه گذار را به نیازمندی‌های واقعی متصل کند و از طرفی با مسئله تصمیم سازی دولت در افق‌هایی که روشن نیست ارتباط برقرار کند.

کنعانی گفت: استاندار فارس معتقد است که استان را علمی اداره کنیم؛ ما نیز بر این باور هستیم که دانش‌بنیان‌ها هم علمی اداره شوند و کار دانش بنیانی را علمی انجام دهیم، یعنی برای تصمیمی کوچک و بزرگ، وزن عمل مشخص شود و اثرگذاری آن در طول زمان به صورت کارشناسی دیده شده باشد و ارزش افزوده اقتصادی آن هم مد نظر قرار گیرد.

او گفت: در واقع تصمیم گیر باید با یک مجموعه‌ای از تصمیم سازی‌های عاقلانه بتواند یک کار غیرعادی و خطرناک را انجام دهد؛ بنابراین اقدام به راه‌اندازی اتاق فکر کردیم؛ اتاق فکر امور فناوری و دانش بنیان استان فارس از ابتدای سال ۱۴۰۱ جهت احصاء نیاز‌ها و تصمیم سازی در خصوص امور دانش بنیان استان تشکیل شده است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در مجموعه اتاق فکر کارگروه‌های تخصصی در حیطه‌های سلامت، آب و محیط زیست، انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، گردشگری، امور دانش بنیانی و فناوری‌های آینده با مشارکت دانشگاه‌ها، فناوران و صنعتگران، ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی جهت شناسایی مسائل و اولویت‌های استان و ارائه راه حل مناسب در حل مسئله به فعالیت می‌پردازند.

کنعانی گفت: با توجه به اولویت‌های شناسایی شده در کارگروه‌های سلامت و کشاورزی راه اندازی مرکز پرتودهی با توجه به پتانسیل‌های استان به عنوان یک نیاز مطرح شده است.

او گفت: اجرای بهینه پروژه پرتودهی با نگاه همه‌جانبه، به جهت در نظر گرفتن همه ظرفیت‌های استان و به کارگیری آن‌ها و توسعه این دانش فنی در استان یک ضرورت است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به اهداف برگزاری این نشست‌ها اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی این است که این روش تصمیم‌سازی که در استان فارس آغاز کردیم را به کل کشور تسری دهیم. در واقع ما به دنبال این هستیم که از همفکری به تولید فکر و از نظرسنجی به تصمیم‌سازی هوشمند برسیم.

او گفت: در استان فارس یک هسته نخبگانی در نظر گرفتیم و با پیگیری استاندار و همکاری مجموعه‌های خصوصی و برگزاری جلسات متعدد این کار را پیش بردیم؛ ۳۰ استاد دانشگاه و نخبگانی که تازه از خارج کشور برگشتند، با ما در این زمینه همکاری دارند.

این استاد دانشگاه گفت: ما تنها به بررسی طرح‌های کلانی می‌پردازیم که زنجیره ارزش داشته باشند و روی صادرات تمرکز دارند؛ طرح‌هایی که گردش مالی آن‌ها بالای ۲۰ میلیون دلار است.

مشاور استاندار فارس در امور فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیانگفت: اگر مرکز پرتودهی در فارس راه‌اندازی شود، ۱۵ شرکت دانش‌بنیان یا شاید بیشتر، فعال و یک گردش مالی ایجاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار