مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت و امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: انجام آزمایشات آنفلوانزا در زاهدان نیازی به ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به تهران نیست.

مدیر آزمایشگاه مرجع سلامت و امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: نتایج آزمایشات آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای آنفولانزای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به صورت ۱۰۰ درصد با آزمایشگاه مرجع سلامت کشور تطبیق دارد و نیازی به ارسال نمونه‌های آزمایشگاهی به تهران نیست.

دکتر علیرضا سلیمی گفت:  فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاه منطقه‌ای آنفلوانزای زاهدان براساس آخرین دستورالعمل‌های جهانی انجام می‌گیرد و نمونه‌های بیماران مشکوک به آنفلوانزا از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به این آزمایشگاه منطقه‌ای ارسال می‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعداد موارد مثبت آنفلوآنزا در روز‌های اخیر گفت: نمونه‌های آزمایشگاهی ارسالی به این آزمایشگاه از نظر آنفولانزای نوع a و b و همچنین زیرسویه‌های موجود به صورت کاملا دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج این آزمایشات برای مداخلات درمانی و تصمیم گیری‌های اپیدمیولوژیک به پزشکان معالج و کارشناسان نظام مراقبت بیماری‌ها منعکس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با شروع فصل پائیز روند فزاینده ابتلاء به آنفلوانزا در سیستان و بلوچستان نیز آغاز شده است و همانند سال‌های قبل شاهد افزایش تعداد مراجعات سرپائی مبتلایان به علائم تنفسی به مطب‌ها و مراکز درمانی هستیم و تعدادی از این افراد بنا به صلاحدید پزشکان معالج و یا برنامه‌های نظام مراقبت و یا براساس برنامه‌های پایگاه‌های دیده ور، نیازمند انجام تست تشخیصی آنفلوآنزا می‌باشند.

به گفته کارشناسان بهداشتی در شرایط فعلی پیشگیری از ابتلا به آنفولانزا همانند کووید-۱۹ مستلزم رعایت بهداشت تنفسی است و دستورالعمل‌های ساده‌ای مانند شستشوی مرتب دست ها، خودداری از دست دادن و درآغوش گرفتن دیگران، استفاده از ماسک تنفسی در تجمعات انسانی، استفاده صحیح از دستمال و یا ماسک در زمان عطسه و یا سرفه، تامین تهویه صحیح هوا در مکان‌های بسته و جدا سازی افزاد بیمار از افراد سالم می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به آنفلوآنزا کمک نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار