معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از تجهیز ۳ باب موزه میراث فرهنگی به سیستم‌های امنیتی خبر داد.

رحیم دادی نژاد به تجهیز ۳ باب از موزه‌های میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به سیستم‌های امنیتی با مشارکت بخش خصوصی اداره می‌شوند، اشاره کرد و گفت: هدف از این اقدام، ارتقای امنیت موزه‌ها است.

او می‌گوید: تجهیز این موزه‌ها به دوربین و رایانه با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون ریالی انجام شده است.

دادی نژاد ادامه داد: موزه‌های بخش خصوصی کهگیلویه و بویراحمد در شهر‌های دهدشت، یاسوج و دوگنبدان قرار دارند و موزه داران همواره از کمبود تجهیزات امنیتی برای نگهداری اسناد و اشیای تاریخی گلایه می‌کردند.

به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد؛ اشیای تاریخی موجود در موزه مردم شناسی و اشیای تاریخی شهر یاسوج مرمت شده اند و برخی دیگر به دلیل قدمتشان نیازمند مرمت و مراقبت ویژه هستند.

این مقام مسئول اعتبار هزینه شده برای مرمت موزه مردم شناسی و اشیای تاریخی شهر یاسوج را ۲۵۰ میلیون ریال اعلام کرد.

او با بیان اینکه قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزار‌هایی مربوط به تپه روستای بی بی زلیخا در شهرستان کهگیلویه و دوران نوسنگی است، اضافه کرد: یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده که در کشور منحصر به فرد است.

سکه‌ها، ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌روند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.