رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر گفت: حدود ۶۶ درصد از مراتع این شهرستان به علت خشکسالی در وضعیت فقیر قرار دارد.

حیدر واحد مطلق گفت: به خاطر وضعیت خشکسالی کاهش ۳۰ تنی تولید علوفه مرتعی در شهرستان مهدیشهر پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: بر اثر بروز و استمرار خشکسالی، گیاهان مرتعی حتی گیاهانی که سازگاری بالایی نسبت به خشکسالی دارند، در معرض آسیب جدی قرار گرفته‌اند و تولیدات این مراتع بسیار کاهش یافته است.

وی با بیان این که مراتع بیش از ۶۵ درصد سطح شهرستان مهدیشهر را تشکیل می‌دهد، ابراز داشت: معیشت بیش از ۵۰۰ خانوار بهره‌بردار شامل ۲۰۰ هزار خانوار عشایری به عرصه‌های مرتعی وابسته است و این در حالی است که حدود ۶۶ درصد از مراتع شهرستان به علت خشکسالی دارای وضعیت فقیر است و بهره‌برداری‌های غیر اصولی نیز در این عرصه‌ها موجب تشدید تخریب و بروز مسائل و مشکلات بیشتری در حفظ منابع پایه آب و خاک کشور و تسریع رخداد بیابان‌زایی می‌شود.

واحد مطلق افزود: استمرار خشکسالی در نهایت منجر به کاهش ظرفیت علوفه مرتعی مورد نیاز دام و نیز گیاهان خوش‌خوراک و همچنین جایگزین شدن آن توسط گیاهان مهاجم، هجوم آفات و امراض می‌شود که به سلامت مرتع و دام زیان وارد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر، کاهش وزن دام، کاهش تولیدات دامی، کاهش میزان زاد و ولد، حساس شدن دام‌ها به بیماری، خطر نابودی دام‌های داشتی، افزایش سقط جنین و از بین رفتن ذخایر مهم و راهبرد ژنتیکی دامی کشور، کاهش و نیز کمبود منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در سطح مرتع و بهره‌برداری نامناسب از مرتع را از مهمترین اثرات خشکسالی بر روی دام‌ها برشمرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.