پایان همایش ملی گیاهان دارویی در دامغان

همایش ملی گیاهان دارویی، طب سنتی و سلامت جامعه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان برگزار شد.

در این همایش که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، محققان و صاحب نظران نتایج آخرین تحقیقات و دستاورد‌های تاثیر دارو‌های گیاهی و طب سنتی، در سلامت جامعه را بررسی کردند.

رضوان دبیر علمی همایش گفت: از ۱۸۳ مقاله ارسالی به دبیرخانه ۱۵۳ مقاله پذیرفته شده که ۱۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۳۸ مقاله به صورت پوستر با موضوع گیاهان دارویی در صنایع عذایی وتبدیلی، کاربرد طب سنتی در سبک زندگی سالم و شناسایی مواد مؤثره در گیاهان دارویی ارائه شد.

محمدباقر رضایی رئیس اتحادیه‌های انجمن علمی گیاهان دارویی ایران گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ گونه گیاهی در کشور شناسایی شده که ۲ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی است.

وی تصریح کرد: به علت تخریب مراتع، نسل بعضی از گیاهان دارویی در حال انقراض است.

ابراهیمی ورکیانی دبیر کار آفرینی گیاهان دارویی معاونت علمی وفن آوری ریاست جمهوری هم گفت بر اساس نقشه جامع علمی کشور سرمایه گذاری در بخش گیاهان دارویی می‌تواند معادل اقتصاد نفت، کشور را متحول کند.

وی گفت: ۸۵۰ شرکت دانش بنیان گیاهی در کشور فعال است که ۱۹۸ شرکت دانش بنیان در بخش گیاهان دارویی، تحقیقات انجام می‌دهند.

محمدعلی رضایی رئیس اتحادیه انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی و مواد غذایی کشور هم از صادرات ۲ هزار تن گیاهان دارویی به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار خبر داد و افزود: گل محمدی، زعفران، باریجه و آنغوزه بیشترین گیاهان دارویی هستند که به کشور‌های اروپایی صادر می‌شوند.

سخنرانی دکتر خیراندیش متخصص طب سنتی و اسلامی در خصوص کاربرد طب سنتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها و تجلیل از صاحبان مقالات برتر از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

در استان سمنان ۲ هزار رو ۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که یک هزار رو ۸۰۰ گونه گیاهی در صنعت دارویی کاربرد دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.