نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی با برگزاری جشنواره پخت غذا‌های سنتی، بازی‌های بومی و محلی در روستای پنداس از توابع بخش برزک در کاشان به کار خود پایان داد.

مسئول ثبت آثار ناملموس استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره پخت غذا‌های سنتی، بازی‌های بومی و محلی روستای پنداس در دو بخش غذا‌های آیینی و اصیل گفت: ۱۵ گروه از روستا‌های کاشان در جشنواره رقابت کردند که به نفرات برگزیده جوایزی اهدا شد.

عباس تراب زاده با بیان اینکه مهارت، اصیل و آیینی بودن از شرایط شرکت در مسابقه غذا‌های سنتی بود اظهار کرد: طعم مطلوب غذا، تزیین و میز آرایی، استفاده مناسب از چاشنی ها، سلامت و خاصیت غذا و کیفیت مواد مصرفی از مهمترین آیتم‌های داوری در این رقابت بود.

او تصریح کرد: غذای برشتوک و بورانی اسفناج از روستای پنداس، قیمه ریزه سیب هویج از روستای پنداس، آش لبو از روستای پنداس، کال شوید از روستای مرق و غذای دونچه از روستای آزران به ترتیب عناوین اول و پنجم در مسابقه پخت غذا در اولین همایش بازنمایی هویت روستایی کاشان کسب کردند.

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان با اشاره به اینکه غذا‌های پخته شده در معرض دید عموم قرارگرفت گفت: غذا‌ها توسط وی به عنوان کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی کاشان و الهام رضازاده، مدرس آشپزی داوری و امتیازدهی شد.

تراب زاده همچنین استقرار ۱۸ غرفه صنایع دستی از روستا‌های کاشان در نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس را یادآور شد و افزود: برگزاری بازی‌های بومی و محلی از دیگر برنامه‌های روز دوم و پایانی همایش بود.

او گفت: هشت رشته ورزشی در دو بخش بانوان و آقایان در جشنواره بازی‌های بومی و محلی رقابت کردند و به نفرات برتر هر رشته با اهدا مدال و جوایز تقدیر شد.

به گفته او، افتتاح اولین دفتر میراث بانی کشور در روستای پنداس، برپایی غرفه‌های صنایع دستی روستایی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تور طبیعت گردی، انجام بازی‌های بومی محلی، مسابقه پخت غذا‌های محلی و بازدید از بافت و آثار تاریخی از جمله مهمترین برنامه‌های همایش بازنمایی هویت روستایی در روستای پنداس کاشان بود.

نخستین همایش بازنمایی هویت روستایی به مدت دو روز در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ مهر ماه در روستای پنداس کاشان برگزار شد.

پنداس روستایی کوچک در ۷۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان و ۶۰ کیلومتری جنوب شرق دلیجان میباشد پنداس از توابع بخش برزک شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است. این روستا در دهستان گلاب قرار دارد بسیار خوش آب و هواست. دارای قلعه تاریخی و تک برج دیدبانی است. بقعه تاریخی امامزاده بابا محمود انصاری نیز در همین روستا واقع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار