معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه به تعدد آثار تاریخی در کرمانشاه اشاره کرد و گفت : کرمانشاه جزو سه استان اول کشور از نظر بالا بودن تعداد آثار تاریخی است.

فرمانی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت : تعداد نیرو‌هایی که برای حفاظت از آثار تاریخی در اختیار داریم کافی نیست، بنابراین باید از مشارکت مردم و سایر دستگاه‌های ذیربط هم کمک بگیریم.

این مسئول گفت: همسو با سایر استان‌های کشور انجمن میراث فرهنگی در کرمانشاه هم تشکیل شده و بنا داریم تا آبان ماه این انجمن‌ها را در همه محوطه‌های استان تشکیل دهیم.

وی یادآورشد: اگر بخواهیم از آثار تاریخی خود به معنای واقعی حفاظت کنیم باید برای هرکدام از آن‌ها یک نیروی ۲۴ ساعته مستقر کنیم که این موضوع نه تنها در کرمانشاه و کشور، بلکه حتی در شکوفاترین حالت اقتصاد کشور‌ها هم امکان‌پذیر نیست.

معاون میراث فرهنگی استان اضافه کرد: در کرمانشاه ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که از این تعداد ۲۶۰۰ اثر غیرمنقول شامل بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، ۷۷ اثر ناملموس و ۳۵ اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که اولین استقرارگاه انسان‌ها در دشت در دینور کرتویج، مفصل‌ترین کتیبه تاریخی جهان در بیستون، قدیمی‌ترین نقش برجسته خاورمیانه در سرپلذهاب، بزرگترین قلعه دفاعی جهان در دالاهو و دومین بنای سنگی ایران در کنگاور قرار دارد، بنابراین کرمانشاه از نظر میراث فرهنگی، استانی منحصربفرد است، لذا حفاظت از میراث فرهنگی آن باید گسترده‌تر باشد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.