سیدالنگی امروز چهارشنبه ۲۷ مهر در جلسه کارگروه اجرایی لایروبی آشوراده که در راستای علاج بخشی و لایروبی خلیج گرگان برگزار شد، گفت: برای نجات خلیج گرگان ۱۵ بند وجود دارد و لایروبی یکی از این بندهاست.
سیدالنگی ادامه داد: توانستیم با تعامل و هم افزایی به ۳۷ درصد پیشرفت در حوزه اجرایی کار برسیم.
او با اشاره به دغدغههای مطرح شده در این حوزه گفت:ضرورت حضور دو لایروب در خزر موضوعی است که همواره مطرح بوده است و باید به آن توجه شود.
او افزود: سازمان بنادر باید به دنبال کسب مجوز برای خرید لایروب برای دریای خزر باشد.
سیدالنگی گفت: لایروبهایی که در خلیج فارس مشغول لایروبی هستند مناسب لایروبی خلیج گرگان نیست چراکه این لایروبها در عمق ۱۲ تا ۱۴ متری فعالیت میکنند و مناسب لایروبی برای عمق یک و نیم متری نیستند.
او افزود: مقرر شده دایکهای ایجاد شده دارای پوشش گیاهی مناسب باشند و برای اینکه در منطقه خلیج گرگان دچار ریزگرد نشویم گروهی مشغول آزمایش بر روی گونههای گیاهی مختلف هستند تا بهترین گزینه برای کاشت در این منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
سرپرست بنادر و دریانوردی استان گلستان هم در این جلسه گفت: آب خلیج گرگان از ابتدای سال تاکنون ۲۳ سانتی متر کاهش داشته است و اگر این کاهش ادامه پیداکند ورژیم رسوبگذاری هم افزایشی شود ممکن است مجدا کانالها مسدود شود.
نوراله عباسی گفت: باید سناریویی طراحی شود که با پسروی تدریجی آب دریا مجدد با مشکل مسدود شدن کانالها مواجه نشویم.
عباسی گفت: پیش بینی شده تا پایان این طرح حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شود و باید با برنامه ریزی ازمسدود شدن کانال ها پیشگیری و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم.
او بااشاره به اهمیت لایروبی در بندرگز افزود: با پس روی آب دریا ممکن است بخش اقتصادی استان در حوزه پرورش میگو دچار آسیب شود.
عباسی گفت: تصمیم به افزایش ابعاد اسکله بندر گز در ابعاد ۵۰۰ متر داریم و با توجه به پسروی آب دریا ممکن است این ۵۰۰ متر به هزار متر افزایش پیدا کند.