رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: با اشاره‌ به بررسی آماری خودرو‌های دودزا در شهر مشهد، براساس آمار ۷۱ درصد از خودرو‌های آلاینده شناسایی‌شده، پراید هستند.

کیفیت هوای کلانشهر مشهد برای هشتمین روز پیاپی در شرایط ناسالم و وضعیت هشدار قرار گرفت تا به‌شکل چشمگیری شاهد پدیده نا مطلوب آلودگی هوا در این شهر باشیم؛ پدیده‌ای که سال‌هاست گریبان این کلانشهر را گرفته است و با آغاز فصل سرما و پیدایش وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده‌های محیطی شدت می‌گیرد.

۶ گشت ثابت شناسایی خودرو‌های آلاینده

محمد پذیرا رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گشت‌های معاینه فنی در شش‌ماهه نخست سال‌۱۴۰۱، ۱۲ هزار‌و ۸۱۲ خودرو آلاینده را شناسایی کرده‌اند. از این تعداد، ۵۲‌درصد خودرو‌ها فاقد معاینه فنی بوده‌اند و ۳۴ درصد نیز دودزا هستند.

پراید آلاینده‌ترین خودرو در مشهد است

او با اشاره‌به بررسی آماری خودرو‌های دودزا در شهر مشهد افزود: براساس آمار، ۷۱ درصد از خودرو‌های آلاینده شناسایی‌شده، پراید هستند و در رده‌های بعدی، خودرو‌هایی همچون پژو‌۴۰۵ و پیکان‌وانت در فهرست آلاینده‌ترین خودرو‌های شهر قرار می‌گیرند.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه ۱۰ درصد خودرو‌هایی که ازسوی گشت‌های شهرداری شناسایی می‌شوند، متعلق‌به شهرستان‌های اطراف مشهد هستند، ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت فعال‌سازی و به‌کارگیری مکانیزم مشابه شهر مشهد در شهرستان‌های اطراف است تا به‌شکل عملیاتی از تردد خودرو‌های آلاینده جلوگیری شود.

استفاده از سیستم‌های از راه دور

علاوه‌بر برپایی گشت‌های متعدد، ایده استفاده از سیستم‌های جدید RS به‌منظور تشخیص دودزایی خودرو‌ها از راه دور نیز در دست بررسی است.

پذیرا با اشاره به برخورد سه‌مرحله‌ای با خودرو‌های دودزا بیان کرد: در مرحله اول، اخطار رفع نقص به خود فرد ابلاغ می‌شود و مالک خودرو تا دو هفته فرصت دارد برای رفع نقص خودرو خود اقدام کند؛ در مرحله دوم، این اخطار به محل سکونت فرد ارسال می‌شود و نهایتا نیز پس‌از بررسی کامل و رفع‌نشدن نواقص، پلاک خودرو توقیف می‌شود.

سن معافیت از معاینه فنی نیازمند تجدید نظر است

او یکی از نکات شایان‌توجه را بررسی مجدد سن معافیت خودرو‌ها از معاینه فنی دانست و تصریح کرد: خودرو‌های جدید در چهار‌سال اول فعالیت خود، برای معاینه فنی اجباری ندارند که این رقم تا قبل از سال‌۱۳۹۶، پنج سال تعیین شده بود. باید توجه کرد که با تصویب این قانون، ۹‌درصد از تعداد خودرو‌هایی که پیش از موعد زمان مقرر برای معاینه فنی دودزا می‌شدند، کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد برای کاهش حداکثری حضور خودرو‌های آلاینده در شهر و جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا، نیاز است برای سن معافیت از معاینه فنی خودرو‌های جدید تجدید نظر صورت گیرد.

رئیس اداره محیط زیست سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد همچنین درباره مشوق‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌منظور مراجعه هرچه بیشتر مردم به مراکز معاینه فنی تاکید کرد: معاینه فنی برای تاکسی‌ها و خودرو‌های شهرداری هم‌اکنون به‌رایگان انجام می‌شود و برای خودرو‌های حمل بار نیز در سال، یک روز برای انجام رایگان معاینه فنی در نظر گرفته می‌شود، اما آنچه اهمیت دارد، فرهنگ‌سازی و همکاری مردم به‌منظور جلوگیری از آلودگی شهری و زندگی در محیطی بهتر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.