طالب محمدی با تبریک فرارسیدن ۲۳ مهرماه (۱۵ اکتبر) روز جهانی عصای سفید گفت: ۱۲۵ دانش آموز آسیب دیده بینایی در مدارس با نیازهای ویژه وتحت آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس عادی استان مشغول به تحصیل میباشند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: از این تعداد ۲۵ دانش آموز دختر و پسر دارای آسیب بینایی در مدارس با نیازهای ویژه پیش دبستانی و ابتدایی شهرستانهای سنندج، سقز، دیواندره، مریوان وقروه تحصیل میکنند.
او افزود: ۱۰۰ دانش آموز تلفیقی - فراگیر دارای آسیب بینایی خفیف تا شدید نیز در کنار همسالان خود و در مدارس عادی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
محمدی با اشاره به " اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، نوید بخش حضور اجتماعی نابینایان " بعنوان شعار روز عصای سفید گفت: با تمرکز هر چه بیشتر جامعه نسبت به مسائل افراد نابینا وکم بینا و آگاه سازی جامعه میتوان تحقق اهداف پیش رو در راستای احیای حقوق نابینایان را محقق کرد.
او با اشاره به اهمیت پیشگیری از معلولیتها اظهارداشت: در برنامه سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال جاری هزارو ۲۵۵ نوآموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که ۵۸۰ نفر بدون مشکل و ۶۷۵ نفر دارای اختلال بودند.
غو افزود: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۵۲۱ نفر نیاز به عینک، ۱۱۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۳۱ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، ۶ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط وکتاب درشت خط و ۱ نفر به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
محمدی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی را عهده داراست، یادآور شد: آموزش باید بر مبنای ظرفیت دانشآموزان باشد، چرا که هر دانشآموز نیازهای مخصوص به خودرا دارد و بر اساس همین نیازها باید آموزشهای لازم را دریافت کند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان با تأکید برتوانمندی دانش آموزان آسیب دیده بینایی به عنوان توانمندترین گروه معلولان افزود: روز جهانی نابینایان، تبلور قابلیت ها، توانمندیها و شان و منزلت اجتماعی نابینایان است تا با بهره گیری از این فرصت کوتاه نگرشی مطلوب در جامعه نسبت به آنان فراهم شود.
محمدی با بیان اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند و باید شرایط، زمینه و امکانات مناسبی در اختیار آنان قرار گیرد، افزود:آموزش وپرورش استثنایی تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کم بینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند.