مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان گفت: ۹ درصد از دانش‌آموزان استان زنجان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند.

علی اسماعیلی  مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: نباید مدارس غیردولتی صرفاً محلی برای آموزش باشد و از توجه به مسائل تربیتی غافل شویم. در اولویت قرار دادن ساحت‌های تربیتی در مدارس تاثیر چشم‌گیری در بهبود کیفیت آموزشی و برونداد مدارس دارد.

او افزود: امروزه موفقیت دانش‌آموزان محدود به حوزه آموزش نیست و فراگیری سایر مهارت‌ها به ویژه مهارت‌های زندگی و توجه به هوش هیجانی، تاثیر زیادی در موفقیت دانش‌آموزان دارد. به همین دلیل از مدارس به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز شکل‌گیری تربیت افراد انتظار می‌رود تا نگاهی همه جانبه به ساحت‌های تربیتی داشته باشند.

 مدیرکل آموزش و پروش استان زنجان با اشاره به آئین‌نامه اجرایی مدارس غیردولتی، گفت: توجه به آئین‌نامه اجرایی مدارس غیردولتی به ویژه در حوزه آموزشی می‌تواند تاثیر زیادی در قانونمند کردن دانش‌آموزان برای پیگیری امور تحصیلی داشته باشد و براساس چارچوب همین آیین‌نامه نیز می‌توان به انتظارات اولیای دانش‌آموزان پیرامون مسائل آموزشی پاسخ داد.

اسماعیلی ادامه داد: تعامل عوامل اجرایی مدارس با اولیا باید بیشتر از گذشته باشد و ارتباط مدرسه با خانواده‌ها به یک ارتباط نزدیک و کاملا شفاف تبدیل شود تا بتوانیم اعتماد خانواده‌ها به مدارس را بیش از پیش جلب کنیم و نگاه اولیا به مدارس را به یک نگاه مشارکتی تبدیل کنیم و از ظرفیت اولیا در حل مشکلات مدارس استفاده کنیم. آن چیزی که در مورد حضور اولیا در مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد این است که نوع حضور اولیا در مدارس حتما باید متناسب با شیوه‌نامه‌های قانونی مدارس باشد.

او  پیرامون موضوع ایجاد نظام رتبه‌بندی مدارس و مراکز غیردولتی، بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم آموزش‌وپرورش ایجاد یک نظام ارزش‌گذاری متعادل و متناسب با شرح وظایف مدارس غیر دولتی است تا بتوانیم عملکرد مدارس غیردولتی در زمینه‌های مختلف را به صورت دقیق بسنجیم.

 مدیرکل آموزش و پروش استان زنجان گفت: با توجه به اینکه حدود ۹ درصد از دانش‌آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند باید نگاهی ویژه به بهبود کیفیت آموزشی در این مدارس داشته باشیم تا خروجی مورد انتظار را از این مدارس داشته باشیم.

اسماعیلی با تأکید بر تداوم جریان آموزش حضوری در مدارس، ادامه داد: یکی از مطالبات جدی آموزش‌وپرورش از مدارس غیردولتی، تداوم جریان آموزش به صورت قانونمند است؛ به طوری که از غیبت دانش‌آموزان به مدت طولانی جلوگیری شود و آموزش به صورت کاملاً حضوری پیگیری شود.

مدیرکل آموزش‌وپروش استان زنجان با اشاره به شرایط ویژه آموزش در دوران پساکرونا، افزود: با توجه به اینکه فضای آموزشی مدارس به دلیل شیوع پاندمی کرونا به مدت بیش از دو سال به صورت مجازی پیگیری می‌شد؛ مسائل و فشار‌های روحی متعددی برای دانش آموزان ایجاد شده است و باید توجه بیشتری نسبت به درک متقابل دانش آموزان و ایجاد رابطه سازنده با آنان داشته باشیم و از ایجاد دغدغه‌های جدید برای دانش‌آموزان پرهیز کنیم و به طور جد از ایجاد دو قطبی‌های مختلف در فضای آموزشی بپرهیزیم.

او گفت: امروزه با توجه به گذر از آموزش مجازی، یکی از مشکلات برخی مدارس حضور دانش‌آموزان با تلفن همراه است که باید به عنوان عوامل اجرایی مدرسه سعی کنیم تا با ارتباط موثر با دانش‌آموزان آن‌ها را از آوردن و استفاده از تلفن همراه در مدارس منع کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.