علی پارسانیا مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صبح امروز در حاشیه مراسم زنگ مهر و مقاومت و بازگشایی مدارس زنجان با اشاره به لزوم تسریع حرکت در مسیر اجرایی شدن سند تحول بنیادین، گفت: این سند تحول بنیادین ۱۱ سال قبل به تصویب رسیده و در این مدت زحمات زیادی برای اجرای آن صرف شده، اما میزان پیشرفت و اجرای آن امیدبخش نبوده است.
او با اشاره به تشکیل قرارگاه اجرایی تحت نظارت وزیر آموزشوپرورش برای نظارت بر روند اجرای سند تحول بنیادین، افزود: به باور بنده تاکنون تنها به میزان سه سال در اجرای این سند پیشرفت داشتیم و همچنان هشت سال عقب هستیم و برای جبران این مدت زمان، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه اجراییسازی سند تحول تحت نظارت مستقیم وزیر آموزشوپرورش، با هدف نظارت و هماهنگی و تسریع در اجرای سند تحول بنیادین تشکیل شده است.
مشاور وزیر در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات عملکرد این قرارگاه، ادامه داد: در این قرارگاه مجموعه نمایندگان ارگانها و افراد گردهم جمع شده و در راستای اجرای مصوبات سند تحول بنیادین، هماهنگ و همگام میشوند؛ به عنوان مثال مجموعه فعالیتها در معاونت ابتدایی، معاونت متوسطه، معاونت پرورشی، معاونت تربیتبدنی و سایر واحدهای موجود در وزارتخانه با کمک یکدیگر و همافزایی فعالیتهای موجود، اقدامات خود را اثربخش میکنند.
این مسئول با اشاره به دیگر اقدامات برنامهریزی شده در قرارگاه نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در قرارگاه در دست انجام است، استخراج اقدامات و فعالیتها از دل سند تحول بنیادین است؛ به عنوان مثال در گذشته روند فعالیتها به این صورت بود که واحدها و دستگاههای موجود، به صورت سالانه از روند اقدامات خود گزارش تهیه میکردند و ارائه میدادند در صورتی که با توجه به سند تحول بنیادین، واحد و معاونت روند فعالیت سال پیش رو را در وزارتخانه مطرح کرده و این مجموعه اقداماتی که در آینده انجام خواهد شد، بحث و بررسی و اولویتها تنظیم و کارشناسی میشود و در نهایت ذیل اجرای سند تحول، اجرایی میشود؛ بنابراین دومین اقدام استخراج فعالیتها از دل سند تحول بنیادین است و کار سوم، نظارت و ارزیابی اجرای فعالیتها و در صورتی که کاستی و سستی و یا خللی در اجرای امور و فعالیتها وجود داشته باشد، بررسی و رسیدگی میشود و این نقطه کور و یا خللی بود که در این ۱۱ سال در سیستم نظارت وجود داشت.
پارسانیا با اشاره به دو اقدام دیگر این قرارگاه، گفت: از دیگر اقدامات اجرایی در این قرارگاه، گفتمانسازی سند تحول با استفاده از همکاری با سایر ارگانها مانند صدا و سیما و رسانههای موجود است؛ به این ترتیب که یک طرح جامعی طراحی میشود در راستای این هدف که معلم و مدیر و مدیرکل و نیروی اداری به طور کلی به یک تفسیر از سند و اجرای سند داشته باشند و هر شخصی به سلیقه خود اقدامی انجام ندهد.
مشاور وزیر در اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، با اشاره به آخرین اقدام در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزسوپرورش، خاطرنشان کرد: آخرین اقدام راهاندازی مدارس الگوی تحول با هدف ایجاد امید و انگیزه و الهامآفرین برای سایر مدارس منطقه است و به مرور این مدارس تکثیر خواهند شد و شاید مدت زمانی بین ۵ تا ۸ سال لازم باشد تا همه مدارس موجود در یک منطقه در مسیر سند تحول قرار گیرند.