یک نویسنده گفت: برای بیان موضوعاتی چون بیماری و مرگ برای کودکان باید با زبان کودکان و رعایت نکات برای مخاطب کودک نوشت.

مهناز فتاحی نویسنده کتاب کودک و نوجوان گفت: محتوای کتاب کودک باید با ویژگی‌های گروه سنی مخاطب هماهنگی داشته باشد، برای اینکه محتوای مناسبی تولید شود باید ویژگی‌های روحی روانی گروه سنی کودک به خوبی شناخته شود، برای مثال اگر کودک از نظر روحی روانی کودکی تخیل پرداز محسوب می‌شود در تایم تخیل پردازی به او توجه شود، اگر کودک در سن پایینی قرار دارد باید به یک سری نکات در تولید محتوای کتاب کودک رعایت شود.

به گفته فتاحی، توجه به مسائل روحی و روانی کودک به این معنا است که توجه شود کودک در چه رنج سنی قرار دارد و این گروه سنی چه ویژگی‌های روحی و روانی دارند و سپس بر اساس آن ویژگی‌های روحی روانی تولید محتوا برای کتاب کودک صورت بگیرد.

او می‌گوید: نویسنده باید نیاز‌های روحی و روانی، علائق، مشکلات پیش روی کودک را درنظر بگیرد، همچنین در محتوای کتاب باید با ایجاد امید در کودک، به صورت خلاقانه و جذاب راه حل‌های رویارویی با مشکلات پیش روی آن‌ها را بیان کند.

فتاحی گفت: در حقیقت نویسنده با چنین محتوایی روح و روان کودک را پرورش می‌دهد، بنابراین به هر میزان که مثبت نگری، ایجاد شوق و انگیزه را در محتوا درنظر گرفته شود برای کودک مطلوب‌تر خواهد بود.

به گفته فتاحی، بسیاری از مسائل همانند بیماری، رنج، جدایی، ناامیدی، نبودن راه حل برای حل مشکلات و معضلات زندگی وجود دارند که قطعا باید با کودک با آشنا شود تا متوجه وجود چنین مسائلی شود، اما نوع بیان و نتیجه پس از آن مهم است که نویسنده چگونه این مسائل برای کودک مطرح می‌کند، بلکه نتیجه و بازخورد کودک پس از شنیدن و یا مشاهده داستان بسیار مهم است.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: در کتاب خداحافظ راکون پیر به قلم کلر ژوبرت موضوع مرگ بررسی شده است، اما این موضوع به خوبی برای کودک بیان شده است و در کودک به ایجاد امید کمک می‌کند، در جریان داستان به کودک می‌گوید که اگر کسی از عزیزانت از تو جدا شد و فوت کرد این مسئله به معنای پایان دنیا نیست و زندگی ادامه دارد، چنین کتاب‌هایی یک سری موضوعات منفی را با کودک مطرح می‌کند، اما در او ایجاد ناامیدی و ترس نخواهد کرد.

فتاحی گفت: نویسندگان کودک و نوجوان برای تولید محتوای کودک باید در زمینه ویژگی روحی و روانی مخاطب در گروه سنی مختلف مطالعه داشته باشند، هر گروه سنی مختلف یک ویژگی روحی مخصوص به خود را دارد، یک نوجوان به دنبال الگو است و به داستان‌های ماجراجویی علاقه دارد، اما فضای فکری یک کودک با نوجوان متفاوت است هنگامی که این نویسنده در چنین مواردی مطالعه داشته و از آن مطلع باشد و بداند کلمات چه قدر می‌تواند موثر باشد و کدام کلمه‌ای را باید روی کاغذ برای کودکان بیاورد در چنین شرایطی محتوای خوب با توجه به شناخت درست نویسنده از کودک ایجاد می‌شود.

به گفته فتاحی، کتاب‌های آموزشی در حوزه کودک برای جلوگیری از خوانش کتاب با محتوای نامناسب برای کودکان مواردی است که بر روی آن کم کار شده است، البته خوشبختانه کتاب‌هایی در این زمینه وجود دارد که در حال تولید است.

او می‌گوید: در کتاب طعم تلخ خرما قهرمان داستان با مرگ پدرش رو به رو می‌شود همچنین در کتاب قلب کوچک سپهر بیماری سخت قلبی کودک در داستان مخاطب رو به رو می‌شود و انتقاد‌هایی به آن وارد است که محتوای تلخ دارد، اما به اعتقاد من چنین کتاب‌هایی همانند واکسن عمل می‌کنند

فتاحی گفت: بایستی هنگامی که موضوعاتی مانند بیماری و مرگ و... برای کودک بیان می‌شود با زبان خود کودکان و رعایت نکات مربوط به آن‌ها باشد و نتیجه داستان نیز برای مخاطب کودک درنظر گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.