رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی از به تصویب رسیدن دو سند ارتقای نظام حکمرانی آب و همچنین طرح اصلاح الگوی کشت در شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور خبر داد.

حجت الاسلام امیرقلی جعفری رئیس کمیته آب مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دو سند ارتقای نظام حکمرانی آب و همچنین طرح اصلاح الگوی کشت موضوع حوضه‌های آبخیز مطرح است که از بخش‌هایی مثل شهرستانی، استانی و آب منطقه‌ای خارج و در کلان تقسیم می‌شود؛ کارشناسان و اساتید کشور بر روی این طرح کار کردند که در واقع با این سند حکمرانی، مدیریت آب به صورت کلان است و از بخشی‌نگری فاصله می‌گیرد.

وی افزود: به علت وضعیت اقلیمی و محدودیت‌های منابع آب در اسناد بالادستی، وزارت جهاد کشاورزی مکلف به اصلاح الگوی کشت و انجام آن بود که به دلیل محدودیت‌های منابع آبی هیچ راهی جز بهره‌وری از منابع آب کشور نیست که یکی از مولفه‌های آن اصلاح الگوی کشت است.


بیشتر بخوانید


عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باید کشت‌ها متناسب با سند آمایش هر منطقه باشند که موجب مصرف کمتر آب و بهره‌وری بیش‌تر شود، برنامه وزارت جهاد کشاورزی به همراه وزارت نیرو، کاهش کشت‌های آب‌بر و قرار دادن تعرفه برای آن‌ها است، باید کشت‌ها متناسب با شرایط اقلیمی با مقدار آب کمتری صورت گیرد تا شاهد بهره‌وری بالایی باشیم.

حجت الاسلام جعفری گفت: اصلاح الگوی کشت نیاز به الزامات و تمهیدات از جمله بازار پایدار برای محصولات تولید شده، مشوق‌ها، تبیین درست این مسئله و ورود کشاورزان با رغبت و انگیزه در این زمینه دارد و اگر زمینه‌های لازم صورت گیرد شاهد حرکت به سمت کشت‌های کم آب‌بر با بهره‌وری بالا خصوصا در محصولات استراتژیک مثل گندم خواهیم بود.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت در گذشته حالت دستوری داشت و انجام نگرفت، اما امید است با تدابیر و تصمیمات مناسب در این زمینه از سوی دولت سیزدهم این دو سند اجرایی شود برای این کار نیاز به اعتبارات و مقدمات لازم هستیم که اگر انجام شوند شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار