سنسوری که منجمد شدن یا ذوب شدگی مواد غذایی را نشان می‌دهد

حسگر خودکار تغییر رنگ می‌دهد تا هشدار دهد که آیا غذا‌های منجمد ذوب شده اند.

با تلاش طراحان و محققان صنعت مواد غذایی یک نسخه تست شده از سنسور رنگ خود را تغییر می‌دهد (دایره در سمت راست تصویر)

با آب شدن یک تکه گوشت منجمد اقتباس شده از سنسور‌های ACS که در تصویر مشاهده می‌شود و با تغییر رنگ نشان می‌دهد گوشت آب شده است.

این سنسور جدید که خودکار عمل می‌کند، رنگ را تغییر می‌دهد تا به شما اطلاع دهد که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر.
این دستگاه ایمن برای مواد غذایی که توسط تیمی از Istituto Italiano di Tecnologia (موسسه فناوری ایتالیا) توسعه یافته است، در حال حاضر در حال تست نهایی عملکرد است.


حسگر ذوب شدن گوشت، شامل دو الکترود - یک آند منیزیم و یک کاتد طلا - است که توسط یک محلول الکترولیت منجمد از هم جدا می‌شوند.

در نسخه‌های مختلف حسگر، آن محلول حاوی نمک و مواد مختلف غنی از الکترولیت است.

تا زمانی که محلول الکترولیت یخ زده بماند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. با این حال، اگر ذوب شود، به الکترون‌ها اجازه می‌دهد از آند به کاتد جریان پیدا کنند و باعث می‌شود حسگر جریان الکتریکی تولید کند.

این جریان به نوبه خود باعث می‌شود محلول مبتنی بر آب کلم قرمز از رنگ بنفش مایل به قرمز به رنگ آبی تغییر کند. سپس آبی می‌ماند، حتی اگر سنسور دوباره منجمد شود.

دمایی که در آن الکترولیت ذوب می‌شود را می‌توان در محدوده ۰ تا ۵۰- درجه سانتیگراد (۳۲ درجه فارنهایت تا -۵۸ درجه فارنهایت) تنظیم کرد. همه اجزا در حال حاضر در بدنه موم زنبور عسل قرار دارند.

امید است که پس از توسعه بیشتر، این فناوری بتواند به شکل یک ماده خوراکی نازک، ارزان، یکبار مصرف و قابل استفاده مستقیم روی مواد غذایی باشد.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق که توسط ایوان ایلیچ و ماریو کایرونی هدایت می‌شود، اخیراً در مجله ACS Sensors منتشر شده است.


منبع: سایت نیواطلس منتشره از American Chemical Society

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار