کارگاه ۲ روزه "از ایده تا فیلم" به ابتکار حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس و به همت پردیس هنر و اندیشه انقلاب اسلامی در قالب مدرسه فیلمسازی "شمیم" در شیراز برگزار و طی آن علاوه بر طرح مباحث تئوریک، اجرای عملی پروژه و تمرین موضوعات طرح شده، انجام شد.
هادی مقدمدوست، مدرس این کارگاه ۲ روزه در خصوص این کارگاه، جوانی هنرجویان شرکت کننده در این کارگاه را از محاسن آن دانست و اطمینان داد که در آینده این افراد فیلمهای خوبی را تولید خواهند کرد.
این نویسنده و کارگردان گفت: این هنرجویان علیرغم جوانی بسیار بااستعدادند و ذهنی آماده برای پذیرش موضوعات هنری داشته و تمرینها را خیلی خوب و با خلاقیت بالا انجام داده و مجموعه و گروهی امیدوارکننده ساخته اند.
نویسنده "بی پولی و وضعیت سفید" گفت: دورههای فراگیری یا ورزیده شدن در کار هنری احتیاج به زمانهای طولانی دارد و این ارتباطها در زمانهای طولانی به وجود میآید استاد و شاگرد به طور مستمر با هم در ارتباطند و مجموعه و استاد باعث میشوند هنرجو پس از طی این دوره طولانی در کار خویش ورزیده شوند.
او با اشاره به اینکه دردورههای کوتاه مدت یا کارگاهها موردی این ارتباط اصلا شکل نمیگیرد، افزود: تجربه نشان داده وقتی ارتباط بین مجموعه آموزشی و هنرجو طولانی مدت باشد این گروه از هنرجویان به موفقیت نزدیکتر خواهند بود چرا که وقتی دو طرف رابطه شان جدی شود و مسایل یکدیگر را در طول زمان شناسایی و حل کنند دورههای ثمربخشتر خواهند بود.
مقدم دوست با اشاره به ظهور نسلهای مختلف و انقطاع بین این دورهها خصوصا در استان ها، گفت: منقطع بودن طبیعی است. نسلی میآید و دورهای مستمر کار کرده و حرکت جدی شان شکل میگیرد و تا دوره بعدی بیایند زمانی فاصله میافتد. در هنر هر سال یک دوره نیست و طبیعی است هر چند سال یکبار در منطقهای دورهای جدید بیایند آن دورهای که ما فکر میکنیم حرکت منقطع شده، در حقیقت دوره پرورش نسل بعدی است.
او پیرامون محور فعالیتهای حوزه هنری فارس در سند تحول سه ساله با عنوان «هنر عرفانی» و «روایت هنری عرفان انقلاب اسلامی» و پرورش سینماگر برای تبیین مفاهیم عرفانی، گفت: دو موضوع سینما و مضامین درون سینما باید در مسیر آموزش و زیست هنری بایستی با هم اتفاق بیفتد نمیتوان اینها را نوبتی آموخت.
نویسنده و کارگردان «هیهات» و «سربه مهر» ادامه داد: نمیتوان گفت در یک دوره فرد سینما را بیاموزد و سپس ممارست در یک مضامین معین و مخصوص را تجربه کند. بچهها باید خودشان اهل آن مضامین باشند و در عین اینکه یک زیست معنوی دارند و معارف و باورهای معنوی کسب میکنند آموزش هنری هم ببینند تا ان شاءا... نتیجه بخش باشد، اما نمیتوان این دو را نوبتی آموخت.