مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از برداشت سالانه ۱۴۰۰ تن پسته در استان خبر داد.

آقای بی‌پروا در اولین جشنواره پسته و نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری شهرستان آذرشهر در باغات پسته روستای قشلاق پیازی بخش گوگان از توابع شهرستان آذرشهر اظهار کرد: پسته محصولی پر درآمد است که معیشت خانوار‌های باغدار را تامین می‌کند. در استان آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۲۳۸ هکتار باغ پسته وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۶۲ هکتار بارور است.

وی با اشاره به اینکه متوسط برداشت پسته در آذربایجان‌شرقی یک تن در هکتار است ادامه داد: رقم غالب در آذربایجان شرقی احمدآقایی است ولی رقم‌های کله قوچی، شاه پسند و ریز قزوین نیز در اوایل کشت این محصول در استان وجود داشت.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: سه دهم درصد باغات پسته کشور را استان آذربایجان شرقی به خود اختصاص داده است و در این استان از این لحاظ در رتبه چهاردهم قرار دارد.

وی افزود: اصلاح الگوی کشت در استان مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود محصولاتی مثل بادام، عناب و پسته جایگزین بعضی محصولات سردسیری و پرآب بر شود.

آقای بی‌پروا با بیان اینکه پایه‌های بذری به مرور زمان به بیماری‌ها حساس می‌شوند تاکید کرد: در تکنولوژی جدید توصیه می‌شود از کشت بافت و پایه‌های رویشی استفاده شود تا در برابر بیماری‌ها مقاوم باشند.

وی همچنین به استفاده از سایبان که تکنولوژی جدید دیگری برای کشت محصولات در باغات است اشاره کرد و گفت: استفاده از سایبان باعث می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود و از ورود آفات و سایر تهدیدات محیطی جلوگیری شود.

آقای بی پروا با بیان اینکه توسعه باغات در حوضه دریاچه ارومیه ممنوع است، ادامه داد: توصیه می شود باغات درجه سه حذف شوند و باغات درجه دو نیز جایگزین شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار