
شرکت مخابرات برای تلفنی که از آن استفاده نمیشود ۱۵هزار تومان به عنوان خدمات مکالمه صوتی و برای خرید و خدماتی که نداشته ایم سه هزار تومان عوارض، مالیات و... میگیرد!
چرا خانهای که شش ماه خالی است، قبض تلفنش ۱۸هزار تومان آمده است؟
کابل تلفن ما را دزدیده اند و مخابرات میگوید امکانات نداریم، اما روی قبض ۱۵ هزار تومان هزینه مکالمه ثبت کرده اند، هیچ کس نیست نظارت کند؟
اینها بخشی از پیامهای گلایه آمیز پرشمار شهروندان از اقدام جدید مخابرات است که به ظاهر با عنوان هزینه مکالمهها و به مبلغ ۱۵ هزار تومان روی تمامی قبوض مشترکین اعمال میشود. پولی که بدون اطلاع رسانی چندانی و به نوعی با اجبار دریافت شده و پیش از آن از مردم در این باره نظرخواهی نشده و حالا داد مردم را نیز درآورده است.
این در حالی است که در پیامهای مردمی، مکرر دلایل استفاده نکردن از خطوط ثابت بیان شده، اما هیچ کس درخواست واگذاری خطش را نداشته است و به دلایلی مانند نیاز اینترنت به خط تلفن میخواسته از این خط استفاده کند، اما نیازی به مکالمه با آن نداشته است.
این اولین بار نیست که یک سازمان دولتی برای تامین هزینههای خود دست در جیب مردم میکند و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود، مخابرات خراسان رضوی نیز در جدیدترین این قبیل اقدامات، هزینهای را برای همه خطوط درنظر گرفته و بدون اطلاع از مشترکان دریافت میکند و اگر این پرداخت تا مدتی انجام نشود خط تلفن را نیز جمع آوری خواهد کرد؛ یعنی مردم نه راه پس دارند و نه راه پیش! یا باید این پول را پرداخت کنند یا قید تلفن ثابت را بزنند!
حسن اروجی مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان رضوی در پاسخ به گلایههای پرشمار مردم در این زمینه گفت: هزینهای که گفته شده، به عنوان هزینه مکالمات در قبوض مشترکین درج شده است، شرکت مخابرات به صورت ماهیانه مبلغ ۲۵ هزار تومان برای نگهداری خطوط تلفن ثابت از جمله برق، نیروی کار، نیروی فنی، تجهیزات و ... هزینه میکند که براساس درخواست ما به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با تایید معاون اول رئیس جمهور بخشی از این هزینه روی قبوض اعمال شد.
او افزود: این مبلغ بر این اساس است که حدودا ۳۳۳۳ دقیقه مکالمه داخلی درون شبکه ثابت ۱۵ هزار تومان هزینه داشته که البته اگر با تلفن همراه تماس گرفته شود این دقایق به همان نسبت کاهش مییابد، اما محاسبه ما این طور بوده که به اندازه ۳ هزار دقیقه مکالمه ثابت داخلی که ۱۵ هزار تومان هزینه دارد، همین میزان را به عنوان هزینه مکالمات در نظر بگیریم و اگر کسی از این مقدار استفاده کرد که هیچ و اگر بیش از ۱۵ هزار تومان مصرف کرد مازاد آن را پرداخت میکند.اما بالطبع هر ماه این ۱۵ هزار تومان مکالمه را دارد.
اروجی در پاسخ به این سوال که چرا این پول به اجبار از شهروندان گرفته شده و شاید کسی نخواهد از خط خود برای مکالمه استفاده کند، بیان کرد: ما ۲۵ هزار تومان هزینه نگهداری را از کجا تامین کنیم؟ برای یک ساختمان وقتی میگویند به طور مثال ۱۰۰ هزار تومان هزینه شارژ جهت نظافت، برق و... است همه به راحتی پرداخت میکنند، اما وقتی ما میگوییم ۱۵ هزار تومان هزینه نگهداری پرداخت کنند، زورشان میآید، فکر کنند همان است. اگر خط تلفن نمیخواهید واگذار کنید!
مدیر عامل شرکت مخابرات خراسان رضوی ادامه داد: خط تلفن ثابت در مالکیت مردم نیست و فقط به صورت امانت در اختیار آن هاست اگر کسی نمیخواهد میتواند آن را واگذار کند تا ما به کسانی که استفاده میکنند و لازم دارند واگذار کنیم، اگر هم خطشان را میخواهند، هزینه را پرداخت کنند.
او در پاسخ به این سوال که چرا وقتی مردم برای خرید خطوط مراجعه میکنند به دلیل چهار رقم مشابه و خطوط رند به عنوان یک سرمایه، هزینههای گزاف از آنان دریافت میشود، اما حالا که این سرمایه را میخواهند، اما فعلا قصد استفاده از خدمات مکالمه آن را ندارند میخواهید آن را پس بگیرید؟ تصریح کرد: خط تلفن ثابت ۲۵ هزار تومان هزینه نگهداری دارد ما نمیتوانیم پرداخت کنیم، هرکس میخواهد استفاده کند، این میزان شارژ را هم پرداخت کند.
منبع: خراسان