مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز از ولتاژگیری چهار هزار کیلومتر از خطوط لوله این منطقه عملیاتی در نیمه نخست سال‌جاری خبر داد.

آقای فیروز خدائی  گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، ولتاژگیری برای تمامی خطوط لوله انتقال گازتحت پوشش این منطقه عملیاتی سالی ۲ بار انجام می‌شود و ولتاژگیری نیمه اول سالجاری به صورت «روشن-خاموش» پایان یافته و ولتاژگیری نیمه دوم سالجاری نیز به صورت «ای سی-دی سی» در حال انجام است.

او افزود: هدف از ولتاژگیری، اندازه گیری ولتاژ همه تست پوینت­‌های منطقه و در نهایت مقایسه با حداقل ولتاژ حفاظت کاتدی مورد نیاز است که در صورت تامین ولتاژ همه تست پوینت ها، سیستم پایدار و در مقابل خوردگی حفاظت می‌شود.

او اظهار کرد: چنانچه ولتاژ نقاطی از خطوط لوله منطقه به مدت طولانی زیر ولتاژ حفاظت کاتدی باشد منجر به خوردگی و درنهایت انفجار خط می‌شود لذا با این اوصاف نیاز است سالیانه ۲ بارعملیات ولتاژگیری انجام شود.

مدیر منطقه هشت عملیات انتقال گاز  ادامه داد: در سطح منطقه، ۱۳۹ ایستگاه حفاظت کاتدی وجود دارد که وظیفه آن‌ها رساندن ولتاژ کل خطوط منطقه به بالای ولتاژ حفاظت کاتدی (۸۵/۰ولت) است و عملیات ولتاژگیری با دستگاه CP Logger&Interrupter انجام می‌شود و فرمت فایل خروجی این دستگاه قابل بارگیری به سیستم GIS بوده و قادر است همزمان ولتاژ روشن و خاموش لحظه‌ای (IOP) را اندازه گیری کند.

خدایی یادآور شد: طول خطوط لوله انتقال گاز تحت پوشش این منطقه چهار هزار و ۷۷ کیلومتر بوده که تقریبا به ازای هر کیلومتر یک عدد تست پوینت وجود دارد و سالانه در عملیات ولتاژگیری تقریبا ۶۵۰۰ نفر ساعت فعالیت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.