شناسایی ۳۴ بیمار مشکوک به وبا در استان خراسان رضوی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون ۳۴ بیمار مشکوک به وبا که سابقه سفر به کشور عراق را داشته اند، در خراسان رضوی شناسایی شده اند.

 سید جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتیجه آزمایش ۱۷ نفر از این تعداد، قطعی  شد  ولی بقیه به دلیل مراجعه نکردن برای انجام آزمایشات تکمیلی، نتیجه آزمایش آن‌ها مشخص نیست.

 او افزود: تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته اند و حال عمومی آن‌ها مساعد است؛ ضمنا آموزش لازم به بیمار و اطرافیان آن‌ها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا، بدون علامت هستند

حسینی بیان کرد :رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، بهترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به وبا است.

 او تصریح کرد: با توجه به اینکه وبا در کشور‌های همجوار شیوع پیدا کرده است، به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد؛ لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود.

  حسینی اظهار کرد: این بیماری با دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب، ارتباط دارد و در صورت رعایت نکردن بهداشت فردی، قدرت سرایت بالایی به اطرافیان دارد

او افزود:  اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می‌یابند، ولی در حدود ۵ درصد موارد نیز دچار اسهال حاد آبکی شدید می‌شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، همچنین آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست‌ها و استفاده از سرویس بهداشتی از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند

حسینی بیان کرد:  با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق  از افرادی که به این کشور سفر می‌کنند خواسته می شود مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتما آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

 او تصریح کرد: افراد در صورت مشاهده علائمی، چون تب و اسهال به صورت حاد آبکی بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ، به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.