رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان با اشاره به آلودگی نفتی در سواحل این شهرستان گفت: منشاء آلودگی نفتی در ساحل بندر بحرکان هنوز مشخص نشده است.

مصطفی حق‌زاده رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان در خصوص ویدیوی منتشر شده از آلودگی نفتی در هندیجان گفت: این ویدیو مربوط به یک لکه نفتی در ساحل بندر بحرکان است که توسط یکی از صیادان محلی گرفته شده و دیروز مورد بررسی قرار گرفت.

 رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان می گوید: طبق گفته شاهدان، آلودگی مربوط به ۲۲ شهریور بوده که دیروز به اداره محیط زیست اطلاع رسانی شده بود، اما به دلیل جزر و مد دریا و بالا آمدن سطح آب، لکه نفتی با گل و لای پوشیده شده بود و امکان نمونه‌برداری از آن وجود نداشت، بنابراین هنوز منشاء این آلودگی مشخص نشده است.

به گفته او طبق بررسی‌ها این آلودگی نفتی باعث مرگ و میر تعدادی خرچنگ دریایی و آبزیان شده است و بر اساس سوابق موجود، پیش بینی می‌شود که این لکه نفتی مربوط به سکوی نفتی زیرنظر شرکت نفت فلات قاره باشد که در نزدیکی بندر بحرکان قرار دارد و پیش از این نیز سابقه آلودگی نفتی داشته است.

حق‌زاده گفت: مهمترین عوامل آلودگی دریا‌ها سکو‌ها و مخازن نفتی و تردد شناور‌ها است و آلاینده‌ها و مواد شیمیایی خطرناک را تخلیه می‌کنند و باعث کاهش تنوع زیستی و مرگ و میر آبزیان و حتی مهاجرت آن‌ها از منطقه می‌شوند.

حق‌زاده می گوید: سالی ۲ تا سه مرتبه شاهد آلودگی لکه‌‎های نفتی در سواحل هندیجان هستیم و آخرین بار زمستان پارسال بود که نتیجه و بررسی آلودگی نفتی مشخص کرد، مربوط به سکوی نفتی مستقر در بحرکان است.

به گفته او این سکوی نفتی جزو صنایع آلاینده است و پیش از این نیز تذکر داده شده، اما با توجه به اینکه زیر نظر بندر امام حسن (ع) در استان بوشهر است، اقدامات قانونی باید از طریق فرمانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شود؛ مورد تخلف پارسال نیز به اداره کل استان ارجاع شده، اما از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

حق‌زاده گفت: آلودگی‌های نفتی به ماسه‌های ساحل می‌چسبند و جمع‌آوری آن‌ها دشوار است؛ این آلودگی‌ها که وارد سواحل هندیجان می‌شوند، معمولا به دلیل جریانات جزر و مدی، قسمت غربی اسکله صیادی بحرکان را آلوده می‌کنند که باعث مرگ و میر آبزیان شده و روی کار صیادان تاثیر می‌گذارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.