سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به بازنگری مقطع کارشناسی ارشد گفت: پیشنهاد کوتاه شدن این مقطع آموزشی ارائه شده است.

رضا نقی زاده سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: از دو بعد می‌خواهیم به مسئله آموزش عالی در حوزه برنامه ریزی بپردازیم، یکی از بعد‌های آن روند‌هایی است که در دانشگاه‌های دنیا وجود دارد و تدبیری که دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این خصوص پیش گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین در مورد روند‌های مؤثر در آینده دانشگاه‌ها در حوزه فناوری و مهارتی، مطالعاتی توسط دفتر برنامه ریزی صورت گرفته که به آن خواهیم پرداخت.

نقی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتباط رشته‌ها و اشتغال گفت: در کشور ما آمار بیکاری بسیار نگران کننده است. برخی از رشته‌های ما به دلیل بیکاری در حال از بین رفتن است. یکی از رشته‌ها بالای ۷۰ درصد دانش آموخته بیکار دارد و یا اینکه دانشجویان در رشته‌های غیرمرتبط از آن در حال اشتغال هستند.

سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی گفت: آن شغل‌ها در حال از بین رفتن هستند و این فقط مختص کشور ما نیست در ایالات متحده و اروپا نیز به همین صورت است، دیگر به این صورت نیست که رشته‌ای را چهار سال بخوانید و ۴۰ سال از آن استفاده کنید.

ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دست اجرا داریم ایجاد دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای است.

نقی زاده ادامه داد: اگر برنامه درسی را یک پکیجی در نظر بگیریم ۲۰ الی ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس پایه و تعدادی هم دروس اصلی و تخصصی هستند و ما باید دو کار اصلی برای این‌ها انجام دهیم و اینکه بین رشته‌ها و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک رشته ۱۴۰ واحد دارد، بر اساس مطالعاتی که در ۱۰ رشته انجام داده ایم می‌توان این ۱۴۰ واحد را کاهش داد یعنی ۴۰ واحد آن قابل کاهش است البته این کاهش واحد‌ها به معنای حذف نیست بلکه می‌تواند در فرمت اختیاری قرار گیرد.

نقی زاده با بیان اینکه ۲۵ درصد واحد‌های درسی قابلیت کاهش را دارند، افزود: ما می‌توانیم این پکیج ۱۴۰ واحد را کوچک کنیم و فضا را برای پکیج دروس دیگر باز کنیم.

بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد می‌شود

سرپرست دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در ادامه به طرح دیگری اشاره کرد و گفت: طرحی آماده کرده ایم که بسته دروس به صورت آمایشی و مأموریت گرایی ایجاد شود. به این صورت که مثلاً ما درس تولید بذر ۲ را داریم باید اول هدف این درس را تعیین کنیم و با توجه به منطقه و مأموریتی که آن منطقه دارد به دانشگاه‌ها ارائه دهیم.باید دروس را بر اساس آمایش و مأموریتی که دانشگاه‌ها دارند به آن‌ها اختصاص دهیم.

بررسی پیشنهادات برای کاهش در دوره‌های کارشناسی ارشد

نقی زاده در ادامه خطاب به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها گفت: باید ما را در این زمینه کمک کنید که برای کارشناسی ارشد چه کار کنیم، دوره کارشناسی ارشد یک دوره طولانی است و سه سال طول می‌کشد که خیلی در اشتغال و دکتری اثری ندارد. باید برای آن تدبیر کنیم.

وی گفت: البته فکر‌های اولیه نیز در این خصوص صورت گرفته برخی پیشنهاداتی که ارائه شده برای کوتاه شدن مقطع کارشناسی ارشد بوده است. پیشنهاد دیگری که در این زمینه ارائه شده به جای تقویت دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم تقویت شود. ما از دوره ارشد دو هدف داریم یکی ایجاد اشتغال و دیگری نظریه پردازی که باید آن را محقق کنیم و این دوره نیاز به بازنگری دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
باید کم کنید دیگه کل تحصیلات از کارشناسی تا دکترای تخصصی باید 4 سال باشه کلا همش دروس و واحدهای تکراری هستش تحقیقات و پژوهشش هم کشکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
از این دوره کوتاه تر دیگه ارشد نمیشه..
کاربردی تر کنند بهتره و ارتباط با صنعت در دانشگاهها قویتر
آخرین اخبار