مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود گفت: پیش‌بینی می‌شود از ۱۰۰ هکتار مزرعه آفتابگردان در ایجرود، ۱۵۰ تن محصول برداشت شود.

جعفری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود گفت: برآورد کارشناسان این است که امسال ۱۵۰ تن آفتابگردان از مزارع منطقه برداشت شود که امیدواریم در سال‌های آینده این مقدار افزایش یابد.

او افزود: پیش‌بینی می‌شود از ۱۰۰ هکتار مزرعه آفتابگردان در ایجرود، ۱۵۰ تن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود ادامه داد: ۱۰۰ میلیارد ریال عایدی بهره‌برداران این محصول خواهد شد البته ۳۰ هکتار از این مزارع به آفتابگردان دانه روغنی اختصاص دارد.

جعفری افزود: مقدار تناژ این محصول در هکتار حدود ۱.۵ الی ۲ تن است که قیمت نیز براساس نوسانات بازار متفاوت بوده و به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

او ادامه داد: محصول آفتابگردان معمولا به صورت دیم کاشته می‌شود. تحقیقات به عمل آمده نشان داده که عملکرد گیاه آفتابگردان با آبیاری نسبت به کشت دیم و در سال‌های بسیار خشک به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ایجرود گفت: زمان واقعی و دفعات آبیاری آفتابگردان به پراکنش بارندگی و ذخیره رطوبت خاک بستگی دارد. آفتابگردان هر ۱۴ روز یک‌بار به بارندگی یا آبیاری نیاز دارد تا عملکرد آن به حداکثر برسد. تامین یک آبیاری خوب در زمان گل‌دهی یا درست قبل از گلدهی ممکن است بهتر از چند بار آبیاری باشد.

جعفری ادامه داد: آفتابگردان برای تولید محصول بیشتر به آب فراوان نیاز دارد، ولی در شرایطی که بسیاری از گیاهان توانایی تولید محصول را ندارند، آفتابگردان محصول مناسبی تولید می‌کند. تعداد دفعات آبیاری بسته به نوع و بافت خام متغیر بوده و معمولا حدود ۲۰ روز قبل از برداشت آبیاری را قطع می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.