مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: برداشت زیتون از ۲۱ هزار هکتار از باغات طارم آغاز شده است.

فرهاد اکبری مدیر جهادکشاورزی طارم با اشاره به اینکه امسال عملکرد محصول زیتون در باغات طارم نسبت به پارسال افزایش یافته  است، گفت: از مجموع ۲۱ هزار سطح زیر کشت زیتون، ۱۶ هزار هکتار بارور و پنج هزار هکتار غیربارور است.

او تعداد بهره بردارانی که مشغول کشت و کار محصول زیتون در شهرستان طارم هستند را نزدیک به ۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود: تا چند سال قبل ۷۰ درصد این محصول به صورت کنسروی و سبز برداشت شده و مابقی نیز برای تولید روغن زیتون استفاده می‌شد که انتظار می‌رود در سال زراعی جاری  ۵۰ درصد برای فروش زیتون سبز و فرآوری محصول باشد و ۵۰ درصد مابقی هم برای تولید روغن زیتون استفاده شود.

مدیر جهاد کشاورزی طارم با بیان اینکه زیتون شهرستان طارم از لحاظ کیفیت مرغوبترین زیتون کشور است، ادامه داد: با توجه به عدم استفاده از سموم شیمیایی در زمان تشکیل میوه تا موقع برداشت زیتون و همچنین استفاده اصولی و به موقع از کود‌های شیمیایی، کود‌های دامی و کمپوست، محصول تولیدی از نظر باقی‌مانده سموم و کود‌های شیمیایی در حد مجاز و استاندارد بوده و به همین علت طرفداران زیادی در بازار داخلی و خارجی، چون کشور‌های همسایه و حتی روسیه دارد.

اکبری گفت: طی سال‌های أخیر با توسعه صنایع تبدیلی و ایجاد بازار‌های مختلف فروش زیتون، این محصول به یک عامل مهم در توسعه اقتصاد و اشتغال پایدار در شهرستان طارم و استان زنجان  تبدیل شده است.

او افزود: طارم به دلیل برخورداری از شریان حیاتی رودخانه قزل اوزن و خاک حاصلخیز به بزرگترین قطب کشاورزی استان و منطقه تبدیل شده و کیفیت محصولات باغی و زراعی بویژه محصول زیتون آن شهرت جهانی دارد به طوری که این شهرستان برای چندمین بار رکورد جهانی برداشت زیتون را به خود اختصاص داده و بالاتر از کشورهایی، چون اسپانیا، ایتالیا، مراکش و ترکیه قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی  طارم ابابیان اینکه ارقام زیتون داخلی مورد کشت در شهرستان طارم شامل، زرد زیتون، روغنی، شنگه، ماری و گلوله زیتون است، ادامه داد: رقم زرد زیتون با ۹۰ درصد سطح زیر کشت بیشترین سطح را در بین ارقام زیتون به خود اختصاص داده است.

او افزود: طارم، یکی از بزرگترین بانک ژن‌های زیتون خاورمیانه است و در حال حاضر ایستگاه تحقیقات زیتون طارم، با در نظر گرفتن ژنوتیپ‌ها و ارقام موجود خود بین ایستگاه‌های زیتون کشور، مقام اول را دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.