چگونگی ورود میکروپلاستیک‌ها به زنجیره غذایی انسان

یک پژوهش جدید از چگونگی ورود میکروپلاستیک‌ها بر غذایی که ما مصرف می‌کنیم، حکایت دارد.

پایگاه خبری «ساینس آلرت» گزارش داد یک تحقیق جدید نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها به راحتی می‌توانند وارد زنجیره غذایی انسان‌ها شوند.

در این گزارش آمده است: در ابتدا گیاهان مواد آلاینده را از خاک مکش می‌کنند و سپس حشراتی که این سبزی‌ها را می‌خورند، بدنشان پر از نانوپلاستیک‌ها می‌شود. درست مانند فلزات سنگین در اقیانوس ها، نانوپلاستیک‌ها که ذرات پلاستیکی کمتر از یک میکرومتر هستند، می‌توانند وارد زنجیره غذایی شوند. این ذرات در درجه نخست نتیجه قطعات پلاستیکی بزرگتر هستند که توسط فرایند‌های طبیعی و گاه توسط حیوانات بلعیده می‌شوند.

حال دانشمندان اروپایی به سرپرستی «فاضل مونیخ» (Fazel A. Monikh) از دانشگاه فنلاند این فرایند را در یک آزمایشگاه بوسیله دادن ذرات ۲۵۰ نانومتری «پلی استایرن» و «پلی وینیل کلراید» به کاهو نشان دادند. پس از گذشت ۱۴ روز، محققان آن کاهو را به «مگس‌های سرباز سیاه» دادند و سپس ۵ روز بعد این مگس‌ها را به ماهی‌های «کولمه معمولی» دادند.

پس از آنکه این ماهی‌ها از این حشرات تغذیه کردند، تیم تحقیق، بدن آن‌ها را تشریح کرده و از بافت‌های آن‌ها در هر سطح زنجیره غذایی تصویربرداری کردند.

همچنین بدین جهت که این ذرات نانوپلاستیک به سختی قابل تشخیص هستند، محققان عنصر گادولینیوم را در این ذرات پلاستیکی محصور کرده تا راحت‌تر بتوانند آن‌ها را ردیابی کنند. این تیم همچنین از یک «میکروسکوپ الکترونی روبشی» استفاده کردند. تصاویر گرفته شده توسط محققان نشان داد نانوپلاستیک‌ها در آبشش، کبد، روده ماهی و نیز دهان و روده حشرات علاوه بر برگ‌های کاهو انباشته شده است که نشان از ورود این نانوپلاستیک‌ها به چرخه غذایی انسان‌ها داشت.

فاضل مونیخ، سرپرست این تحقیق گفت: تحقیقات ما نشان داد کاهو می‌تواند نانوپلاستیک‌ها را از خاک گرفته و آن‌ها را وارد زنجیره غذایی کند. این مسأله نشان می‌دهد وجود ذرات پلاستیکی ریز در خاک با خطر احتمالی برای سلامتی انسان‌ها و گیاهخواران همراه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
سلام
اسم کامل و صصحیح ایشون جناب آقای پروفسور فاضل عبدالله پور منیخ (خرمشهر) هستش.
آخرین اخبار