آقای شهریار افندی زاده اظهار کرد: باتوجه به زمان کوتاه سفر اربعین، سیستم حمل و نقل هم به طبع محدود است. در گذشته ما پیش بینی میکردیم حدود ۵ میلیون جابجایی از طریق مرزهای کشور به عراق داشته باشیم؛ تا ۲۰ شهریور حدود ۳ میلیون زائر از مرزهای کشور عبور کرده است که این آمار ارقام به دلیل بازگشایی مرزها قبل از تاریخ مذکور متفاوت است، ما تلاش کردیم بالاترین ظرفیت را در بخش ریلی را ایجاد کنیم به طوری که در مسیرهای ریلی در محور تهران اهواز خرمشهر و مشهد، تهران و خرمشهر را افزایش ظرفیت داده ایم.
به گفته او، از طرفی بین مرز مهران و ایلام یک ترافیک بسیار سنگین به طول ۸۶ کیلومتر در تاریخهای ۱۷ و ۱۸ شهریور رخ داد که این مقداری برنامههای ما را با اختلال روبرو کرد، در حال حاضر روال عادی در مرز مهران داریم، البته تعداد ورودی به کشور بیش از تعداد خروجی تاکنون گزارش شده است با توجه به آغاز موج برگشت زائران از پایانههای مرزی امکانات و ناوگان برای برگشت زائران در نظر گرفته شده و تاکنون هم توانسته ایم اتوبوسها را در پایانهها برای بازگرداندان زائران از مرزهای زمینی به ویژه مهران در خدمت بگیریم.
افندی زاده گفت: بنابراین مدیریت در پایانهای مرزی در حال انجام است، به طوری که مجبوریم برخی از اتوبوسها را ۱۰ الی ۱۵ ساعت در مرزهای کشور نگه داریم. به نظر من باید بعداز اربعین یا یک کار کارشناسی شده سفرهای سال آینده را از طریق کاروان با مدیریت سازمان حج زیارت تسهیل کرد، نیروهای وزارت راه تمام تلاش خودشان را انجام میدهند.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی این را هم گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم جابه جاییها توسط ناوگان جادهای انجام میشود، قرارگاه سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای میبایست از مساعدت و همراهی ناوگان در اختیار سایر سازمانها و ارگانها به منظور تأمین ناوگان مورد نیاز به ویژه در شرایط اوج تردد زائران از مرزها، بهره گیری کند.
او ضمن اشاره به حجم بالای روابط تجاری میان ایران و روسیه، به تفاهمنامه اخیر و توافقات دو کشور برای توسعه زیرساختهای شبکه حمل و نقل جهت تسهیل در صادرات و واردات کالا پرداخت و گفت: ایران میتواند مسیر بسیار خوبی برای ترانزیت روسیه باشد ما همچنین باید شبکه ریلی بندر چابهار را هم توسعه دهیم. روسیه بسیار علاقهمند است که در چابهار سرمایهگذاری انجام دهد و اگر ما شبکه ریلی بین چابهار تا سرخس را کامل کنیم، این شبکه به علاوه شبکه بندر عباس – آستارا – آذربایجان میتواند یک مکمل برای تحقق ترانزیت ۱۰ میلیون تنی بین ایران و روسیه باشد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آنچه برای روسیه مهم است، سرمایهگذاری در بندر چابهار، بندر عباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه است، اضافه کرد: امیدواریم هم دولت ایران و هم دولت روسیه از این فرصت استفاده کنند تا بتوانیم به عدد ۱۰ میلیون تن ترانزیت بین دو کشور برسیم. ما در سال گذشته کلا ۱۱.۵ میلیون تن ترانزیت کالا داشتهایم و لذا این ۱۰ میلیون تن در صورت تحقق، یک رقم بسیار خوب است.
او در خصوص ریل راه آهن شلمچه _ بصره گفت: اولین موضوع تفاهم دو کشور است، در واقع مسئولیت انجام این کار با شرکت راه آهن ایران است، اما باید ببینیم کشور عراق علاقهای به انجام این کار با توجه به این که در خاک عراق قرار است انجام شود دارد یا خیر؟ این در حالی است که تفاهم نامهها در این بخش در حال انجام است.