آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه راه، مسکن و حمل ونقل پاسخ داد.
در خصوص برنامههای اربعین توضیح دهید.
قاسمی: از اواخر سال گذشته موضوع اربعین را در دستور کار قرار دادیم. در میر جاوه برای ورود متقاضیان از پاکستان مسیری قرار داده ایم. به صورت شبانه روزی کار شده و آماده است.
وضع جادهها مناسب است. هزار و۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح جاده ها هزینه شده است.
وضعیت ناوگان برای زائران به چه شکلی است؟
قاسمی: برای عبور ۵ میلیون زائر ۱۴ هزار اتوبوس نیاز داریم. هم اکنون ۸ هزار دستگاه داریم. معاون اول رئیس جمهور دستور داده تا دستگاهها وسایل حمل ونقل عمومی خود را در اختیار این بخش قرار دهند و امکانات را فراهم کرده ایم.
توصیه میشود مردم با توجه به تامین پارکینگ از وسایل شخصی خود استفاده کنند.
در حوزه ریلی و هوایی وضعیت به چه شکلی است؟
قاسمی: در بخش ریلی ۱۰۰ درصد ظرفیت را افزایش داده ایم و ۳۰۰ هزار نفر قابلیت جابه جایی داریم. قطار زاهدان هم امروز افتتاح شده و زائران زاهدان را به خرمشهر هدایت میکند.
در بخش ریلی هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و در بخش هوایی قیمت بلیت رفت وبرگشت به نجف ۶ میلیون تومان است.
بلیت اتوبوس برای جابه جایی زائران نیست؟
قاسمی: در واقع اتوبوس برای جابه جایی زائران کم است و حتی تلاش کرده ایم و با برخی از مقامات کشورهای همسایه صحبت شد که ۳تا ۴ هزار اتوبوس اجاره کنیم که موفق نشده ایم.
دستگاه ها مکلف هستند که وسایل نقلیه عمومی خود را در اختیار ما قرار دهند ولی تاکنون همکاری انجام نشده است. سهمیه تمامی دستگاه ها مشخص است که معاون اول رئیس جمهور از امروز دستور داده که آنها در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند.
از فردا تا ۳۰ شهریور ، تمامی آزادراه های کشور هیچ عوارضی در ۱۵ روز سفر اربعین دریافت نمی کنند.
وضعیت فروش بلیت هواپیما ها به چه شکلی است؟
قاسمی: هیچ ایرلاینی حق ندارد گران فروشی کند. ۱۵۰ پرواز به نجف داشته ایم و طبق گزارش ارائه شده تعداد تخلف ها محدود بوده است. ممکن است تخلفاتی باشد که با آن برخورد می شود و در صورت مشاهده تخلف مسافران به میز خدمت مراجعه کنند. زائران نباید یک ریال هم بیشتر از نرخ ۶میلیون تومان پرداخت کنند.
فرودگاه نجف یک فرودگاه کوچک است و قابلیت پذیرش بیش از این تعداد پرواز را ندارد و در حال رایزنی هستیم. ما در خواست هزار پرواز را کرده ایم که هنوز پذيرش نکرده اند.
بیش از ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که به دنبال انجام سفر هوایی هستند که به هیچ عنوان امکان آن وجود ندارد و ظرفیت هوایی ما تنها ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر است که برای این تعداد هم هنوز پاسخ نداده اند.
آیا عزل مدیران ایران ایر درست است؟
قاسمی: بله برای تخلف در موضوع اربعین و دیگر موضوعات بوده که عزل شده اند.
تعداد هواپیماهای موجود در کشور چقدر است؟
قاسمی: ۷۶ پرنده داشته ایم که می پرید با سازوکارهایی که در پیش گرفته شده توانسته ایم به ۱۷۰ هواپیما برسانیم. در چند ماه گذشته برای تعمیر هواپیما در شرایط خوبی قرار داریم.
امروز ۹ فروند هواپیمای روسیه در ایران در حال تعمیر هستند و یک فرصت بسیار خوبی در ایران فراهم شده است و ما به تکنولوژی تعمیرات دست پیدا کرده ایم.
بخش ریلی چه میزان توسعه یافته است؟
قاسمی: در بخش ریلی باید ۳۰ درصد بار کشور و ۳۰ درصد مسافر حمل شود که تنها ۱۰ درصد را حمل می کنیم. سن ناوگان ما بسیار بالا است.
۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم و برای تردد در آنها ۱۰۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم. زیر ساخت ما قدیمی است وبرای بخش حمل ونقل ریلی که ارزان و ایمن باید برنامه و تحول اساسی داشته باشیم.
در خصوص وضعیت ترانزیت کشور در چه جایگاهی قرار داریم؟
قاسمی: زیرساختهای کشور برای حمل و نقل ریلی بسیار ناکافی است و ما برای تحول در این بخش نیز برنامه مفصل داریم.
راه آهن شلمچه _ بصره در حال تکمیل است مسئله داخلی عراق سبب شده تا شاهد توقف پیشرفت راهآهن شلمچه- بصره باشیم، امیدواریم با ایجاد ثبات در عراق این خط پیگیری شود.
ایران در مسیر ترانزیت بینالمللی است و همه کشورهای حاضر در نشست عشقآباد درخواست ملاقات با ایران را داشتند، چون ما بهترین مسیر کریدوری در منطقه هستیم و در حال تفاهم با تمامی این کشورها ظرف ۳ ماه هستیم.
بر اساس گزارشات، ۲۰۰ میلیون تن بار در حوزه منطقه است و ما اگر ۵۰ درصد از این بار را جذب کنیم بسیار خوب است. ما هیچ سالی بیش از ۳.۵ میلیون تن ترانزیت نداشتیم، اما سال گذشته ۱۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد و هم اکنون با روسها قرار داد انتقال ۲۰ میلیون تنی داریم و برنامه توسعه این قرارداد به ۵۰ میلیون تن وجود۴ دارد.
ما در یک برنامه ۴ ساله کریدورهای اصلی کشور در حوزه زیرساخت را توسعه دهیم تا حجم بار منطقه از۴ کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از ایران عبور کند.
انتقال بار از هند به فنلاند از ایران ۱۵ روز به طول میانجامد در حالیکه همین مسیر از طریق دریا بیش از ۴۵ روز زمان نیاز دارد و یک تحول بنیادی در دو ماه آتی در این حوزه اتفاق میافتد.
مسیر چابهار-سرخس در شرق کشور و خط آهن رشت-آستارا جزء مهمترین زیرساختهای ریلی کشور است که تکمیل خواهد شد.
درباره بازداشتی اخیر توضیح دهید.
قاسمی: یک نفر بیشتر بازداشتی در وزارت راه و شهرسازی نداشته ایم. اطلاعی نداریم چرا بازداشت شده و جرم او چیست.
سالیان طولانی در کشور مسئولیت داشتم و جانشین اقتصادی نیروی قدس بوده ام و ممکن است از نگاه سیاسی مشکلاتی داشته باشد در وزارت راه وشهرسازی اما در موضوع اقتصادی معتقد هستم اگر فردی چشم من هم باشد در صورت تخلف باید خارج شود.
آخرین وضعیت مسکن را توضیح دهید.
قاسمی: ۱۰ تا ۱۲ میلیون فاصله عرضه و تقاضا در بخش مسکن داریم. با انجام اقدامات موثر، ایجاد سامانه های لازم و تامین زمین، از مهر ماه به بعد هر ماه تعدادی واحد مسکونی را تحویل خواهیم داد.
در شهرهای کوچک زمین را به مردم خواهیم داد. ۲۰۰ متر زمین رایگان می دهیم وام میدهیم تا مردم خود اقدام به ساخت کنند.
۱۴۰ هزار واحد به این شیوه ساخته شده است و در شهر ایوانکی ساخت واحدها به شکل یک طبقه و دو طبقه است.
ساخت مسکن تدریجی را هم در دستور کار خود قرار داده ایم.
۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰۰ هزار واحد ابلاغ شده به بنیاد مسکن و ۲۰۰ هزار واحد در مرحله نهایی قرار گرفته است و ۴۰۰ هزار واحد جدید دیگر شروع می شود. تا پایان دولت بیش از ۸۰۰ هزار واحد به دلیل آنکه یک طبقه ساخته می شود و ارزان تر است تحویل داده خواهد شد.
در بحث خودمالکی ۳۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم زمین را خود صاحب ملک می آورد و تمامی خدمات و مزیت های نهضت ملی مسکن را در اختیار آنها قرار می دهیم و هدف ما آن است که عرضه مسکن را زیاد کنیم.
انبوه سازی که در قالب قرارداد سه جانبه است که نیاز به شهر سازی و تامین خدمات و زیر ساخت داریم. در قزوین ۱۰ هزار واحد ساخته می شود و در شهرهای مختلف و خراسان جنوبی و خراسان رضوی ۵۰ هزار واحد ساخته خواهد شد .
در حوزه ساخت خانه های ویلایی چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟
قاسمی: معمولا این واحدها توسط خود مردم ساخته می شود به دلیل آنکه به صورت یک طبقه است زودتر ساخته می شود. در شهرهایی که زمین داریم سایت ثبت نام باز است و زمین تحویل می دهیم و تسهیلات را دریافت کنیم. ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر داریم و در برخی از شهرها مانند شمال زمین نداریم و بلند مرتبه سازی می کنیم.
از مردم درخواست می کنیم که در این زمینه ورود کنند و زمین تحویل بگیرند.
آیا دستگاه ها در الحاق زمین برای طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را انجام داده اند؟
قاسمی: ما تا دوسال آینده زمین های لازم را در اختیار داریم. آقای رئیس جمهور برای ساخت مسکن دغدغه جدی دارند و تاکید بر سرعت بخشیدن به مسکن دارند و تا پایان شهریور اراضی نهضت ملی مسکن باد تحویل داده شوند.
بعد از دستور رئیس جمهور با اداره ثبت اسناد املاک تفاهم نامه امضا شد و اگر دستگاه های اجرایی ظرف یک ماه اراضی در اختیار وزارت راه قرار ندهند یک طرفه به نام این وزارت خانه سند می خورد.
تقریبا ۴ درصد اراضی را گرفته ایم و فردا با ارتش توافق نامه خوبی منعقد خواهیم کرد و کمک خواهند کرد.
تامین مالی جدید در راه است. وام ۲۰ درصد در اختیار ما قرار دهند ما از بانک ها در پرداخت تسهیلات راضی نیستیم و در این زمینه تنها یک بانک مسکن در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته است.
با مولفه های سیاسی امروز ، قیمت گذاری دستوری یک اقدام کومونیستی منسوخ شده است.
توقع مردم ایران از دولت اقای رییسی این بود که راه و روش دولت های قبلی را نروند که جواب نمیدهد هیچ وضع اقتصاد را هم بد تر میکند !!!!
تلاش برای بقا بعد از افتضاح معاون
توی شهر ما ارومیه هیچ کار عملیاتی نکردن فقط وعده الکی،الان هم آمار مسکن ملی و مهر رو توی آمار خودتون میارید که مثلا ما کار کردیم.طبق مصوبه مجلس شما باید در این طرح مسکن ارزان قیمت بسازید و دست مردم بدهید شما اگر مردم 350میلیون توی شهرستان ها داشتند که خودشون میرفتید چند سال پیش صاحب خانه می شدند.شاید در تهران 350میلیون پولی نباشه ولی در شهرستان ها این مبالغ برای کارگر و کارمند و حقوق بگیر مبلغ خیلی زیاده.