رضا احمدی امروز در نخستین ایستگاه "سواد بازی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای" برای پرسنل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت: سواد بازیهای رایانهای موضوع بسیار مهمی است و باید از طریق برگزاری اینگونه دورههای آموزشی و فیلمهایی که ارائه میشود به افزایش آگاهی خانوادهها کمک کنیم.
او ادامه داد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از سال ۱۳۸۷ در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شد و یکی از وظایفی که بر عهده این بنیاد گذاشته شد، بررسی محصولات متناسب با رده سنی است.
مدیر اداره مدیریت ردهبندی سنی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با بیان اینکه نظامهای رده بندی سنی برای بازیهای رایانهای در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: اینگونه بازیها بر اساس محتواهای آسیب رسان موجود در آنها رده بندی سنی میشوند تا کمترین آسیب به مخاطبان این بازیها وارد شود.
او اضافه کرد: اولین نظام رده بندی سنی بازیهای رایانهای توسط کشور آمریکا در سال ۱۹۹۲ ایجاد شد و پس از آن نظامهای مختلفی در سراسر دنیا ایجاد شدند.
احمدی با بیان اینکه نظامهای رده بندی سنی مختلفی در دنیا وجود دارد خاطرنشان کرد: هر کدام از این نظامها دلایل خاص خود را برای ایجاد دارند که از جمله آنها میتوان به هنجارهای اجتماعی مختلف، قوانین کشورها، سیستمهای آموزشی متفاوت، ارزشهای دینی، سنتها و باورهای فکری متفاوت و بطور کلی تفاوتهای فرهنگی در جوامع مختلف اشاره کرد.
او بیان کرد: در گذشته هیچ الگوی مناسبی برای انتخاب بازیهای رایانهای در کشور ما وجود نداشت و تاثیرات سوء بازیها از نظر جسمانی و روانی ما را به تاسیس نظام رده بندی سنی مجاب کرد.
مدیر اداره مدیریت ردهبندی سنی بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: خانوادهها و جامعه نگرانیهای بسیاری در زمینه محتوای آسیب رسان بازیها و محتوای نامناسب برای سن فرزندان خود داشتند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای را در راستای پرهیز از رویکرد انفعالی در این حوزه مجاب کرد که نظام رده بندی سنی "اسرا" را به عنوان اولین نظام رده بندی سنی رسانه در ایران، منطقه خاورمیانه و در بین کشورهای اسلامی راه اندازی کند.
او یادآور شد: سه رویکرد مطالعاتی در زمینه علوم و معارف اسلامی، روانشناسی و جامعه شناسی برای ایجاد نظام رده بندی سنی اسرا وجود دارد.
احمدی اظهار داشت: بازیهای رایانهای در نظام رده بندی سنی اسرا بر اساس هفت معیار اصلی رده بندی سنی میشوند که این معیارها دارای زیر مجموعههای زیادی هستند که شامل نقض ارزشهای ایران اسلامی، ترس، خشونت، ناهنجاریهای اجتماعی، مواد مُخدر و دخانیات، مُحرکهای جنسی و یاس و نا امیدی میشوند.
به گفته او، این بازیها بر اساس محتواهای خود نیز به پنج گروه اصلی رده مثبت سه سال، مثبت هفت سال، مثبت ۱۲ سال، مثبت ۱۵ و مثبت ۱۸ تقسیم بندی میشوند و توزیع قانونی بازیهایی که با فرهنگ کشور ما سازگاری ندارد، ممنوع است.
مدیر اداره مدیریت ردهبندی سنی بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: سایت مرجعی در راستای آموزش و فرهنگ سازی در حوزه بازیهای رایانهای ایرانی و خارجی با نام "چه بازی " با آدرس https://chebazi.ircg.ir طراحی شده که در این سایت به معرفی بازیها همراه با رده سنی و داستان آنها و آنچه والدین باید در باره محتوای بازیها بدانند توصیح داده شده و همچنین مقالاتی در مورد نحوه استفاده از بازیها در این سایت برای خانوادهها قرار داده شده است.
او اضافه کرد: بیش از ۳۵ هزار عنوان بازی در این سایت قرار داده شده است و رده سنی همه این بازیها مشخص شده و خانوادهها با مراجعه به این سایت و انتخاب رده سنی فرزندشان و جستجوی ساده میتوانند تعداد زیادی از بازیها نمایش داده شده را از بین آنها بعنوان بازی مورد نظر خود انتخاب کنند.
احمدی گفت: چشم اندازی که برای نظام "اسرا" در نظر گرفته شده "بهترین سن برای هر بازی و بهترین بازی برای هر سن" است.
مدیر اداره مدیریت ردهبندی سنی بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: دغدغههای بسیاری در مورد بازیهای رایانهای در کشور ایجاد شده، اما هنوز قانون درستی در حوزه بازیهای رایانهای وجود ندارد.
او ادامه داد: قوانین مدونی در کشورهای توسعه یافته در حوزه سواد بازی و فرهنگ استفاده از بازیها تعیین شده که جریمههای مالی سنگینی برای افرادی که این بازیها به کودکانی با سن نا مناسب آنها میفروشند، در نظر گرفته شده است.
احمدی ابراز امیدواری کرد که در حوزه بازیهای رایانهای به جایگاهی و نقطهای برسیم که خانواده ها، کودکان و نوجوانان از بازیهای متناسب با سن خود استفاده کنند.
نخستین ایستگاه سواد بازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای پرسنل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ارتقا سواد بازی والدین و فرزندان در سالن جلسات این اداره کل و بصورت وبیناری برای روئسای ادارات ارشاد شهرستانهای این استان برگزار شد.
در این جلسه آموزشی مطالبی در مورد نظامهای رده بندی سنی، نحوه رده بندی سنی بازیها و محتواهای موجود در بازیها ارائه شد.