شهرستان ساوه به لحاظ منابع آب زیر زمینی از فقیرترین دشت‌های استان مرکزی با افت میانگین سالانه یک متر در سطح آبخوان شهرستان است.

آمری، مدیر عامل شرکت آب منطقه مرکزی گفت: ورودی حجم آب سد الغدیر ساوه، در سال آبی جاری به ۲۹ میلیون متر مکعب رسیده است.

او افزود: این حجم ورودی سیلاب‌ها در سال ۹۹، حدود ۲۴۰ میلیون متر مکعب و در سال گذشته، ۷۷ میلیون متر مکعب بود که این حجم نیز متأثر از عملکرد حاصل از سیلاب ها‌ی سال ۹۸ و ۹۹ بوده و در عین حال هم اکنون تنها ۶۴ میلیون مترمکعب آب در این سد باقی است.

آمری عنوان کرد: از حجم باقی مانده برای مصرف کشاورزی در حدود ۴/۵ متر مکعب برثانیه و برای شرب شهرستان ساوه نیز ۵۰۰ لیتر بر ثانیه رها سازی می‌گردد.

او ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها باعث کاهش حجم ورودی به این سد در سال گذشته شده است و علی‌رغم تصور عموم سیلاب تابستانۀ اخیر تنها ۲/۵ میلیون مترمکعب آب را به سد ساوه اضافه کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه مرکزی با اشاره به بارندگی‌های سال آبی گذشته یادآور شد: حدود ۱۷۰ میلیمتر در سطح شهرستان ساوه بارندگی داشتیم که این آمار در مقایسه با درازمدت، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این امر در دبی ورودی به سد الغدیر نیز تأثیر شدید داشته به طوریکه در بعضی از سالها، دبی ورودی در این فصل به حدود ۱۵ مترمکعب بر ثانیه رسیده که متأسفانه در شرایط حاضر متوسط دبی ورودی کمتر از ۶۰۰ لیتر در ثانیه است.

آمری با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته در خصوص کاهش مخزن سد خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاع رسانی قبلی، تأمین آبی برای کشت پاییزه صورت نگرفته و بنظر می‌رسد با تداوم این وضعیت در سال آبی پیش رو نیز شرایط برای کشت پاییزه از محل سد ساوه مهیا نخواهد بود.

برچسب ها: آب سد ، ساوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.