محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طرحی به بررسی اثر بخشی درمان خشکی چشم با استفاده از پالس نوری شدید پرداختند که نتایج آن رضایت بخش بوده است.

سمیرا حسن زاده دکتر تخصصی بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خشکی چشم وضعیتی است که می‌تواند باعث زخم یا تحریک چشم و تغییرات بینایی شود، یکی از دلایل اصلی خشکی چشم اختلال عملکرد غده میبومین است و باعث ایجاد مشکلاتی در غدد میبومین (غددی که در پلک‌ها قرار دارند) می‌شود، که در این پژوهش اثر بخشی درمانی چشم با پالس نوری شدید و درمان اختلال عملکرد غدد میبومین مورد بررسی قرار گرفت.

 او با بیان اینکه این پژوهش برای اولین بار بر روی نمونه ایرانی و در داخل کشور انجام شده است، افزود: غدد میبومین یک ماده روغنی به نام میبوم تولید می‌کند که برای سالم نگه داشتن اشک و سطح چشم مهم است. در خشکی چشم، غدد میبومین مسدود و میبوم غیرطبیعی می‌شود. درمان با نور پالسی تشدید شده یک روش درمانی با نور است که روی پوست نزدیک به پلک‌های زیرین، به کار برده می‌شود.

این پزشک متخصص و محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه داشتن رضایت برای شرکت در مطالعه، داشتن حداقل دو ماه سابقه درمان رایج برای اختلال عملکرد غدد میبومین از جمله معیار‌های انتخاب افراد بود، ادامه داد: این پژوهش یک طرح کار آزمایی بالینی بود که در آن یک روش درمانی برای بعضی انواع خشکی چشم که نسبتا در ایران رواج دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.

حسن زاده بیان کرد: در پایان این پژوهش مشخص شد که پالس نوری می‌تواند در برخی از موارد خشکی چشم، راهکار مناسبی باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.