یک طراح لباس سینما گفت: با توجه به این که اغلب، لباس‌های سلبریتی‌ها در ایران حس زیبایی شناسانه، نوآوری و خلاقیت ندارد جوانان ترجیح می‌دهند از سلبریتی‌های خارجی تقلید کنند.

یکی از موضوعات مهمی که در سال‌های گذشته شاهد آن هستیم تغییرات در الگوی پوشش افراد در طیف‌های مختلف سنی است که عوامل متعددی روی این موضوع تأثیرگذار بوده اند و در این میان، پوشش سلبریتی‌ها که شامل برخی از چهره‌های اینستاگرامی، بازیگران و... می‌شوند نیز در این الگو‌ها تأثیر بسزایی دارند و برخی از کارشناسان از آن به عنوان هنجارشکنی یاد می‌کنند تا جایی که چندی پیش، یکی از روزنامه نگار‌های فرهنگی در گزارشی تلویزیونی اعلام کرد: این موضوع که حواسمان به پوشش و حجاب عامه بانوان در سطح شهر باشد، ولی حواسمان به هنرمندان فستیوالیمان نباشد نشان دهنده استاندارد دوگانه است.

بدنبال آن، سید مجید امامی، مسئول کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهره‌های مشهور به ویژه بازیگران ایرانی درخواست و دعوت کرد تا در جشنواره‌هایی چون؛ مد و لباس فجر شرکت کنند و ببینند زیبایی‌های هنر و ملیت و فرهنگ ایران تا چه اندازه عاشقانه روی نقش لباس‌ها حک شده اند.

پروانه قاسمیان، مدرس، مولف و طراح لباس سینما و تلویزیون، در رابطه با پوشش حوزه‌های سینما، تئاتر و تلویزیون و نقشی که در جامعه ایفا می‌کنند، گفت: رسانه ها، تأثیرگذارترین بخش‌هایی هستند که می‌توانند روی مخاطب خود تأثیرات مثبت و یا منفی بگذارند و در حقیقت، لباس و پوشاک نیز از طریق این ویترین می‌توانند به درستی و یا به غلط، به مردم عرضه شوند.

به گفته او، شخصیت‌های فیلم‌ها و نوع پوشش آن‌ها می‌توانند باعث جلب و یا دفع مخاطب شوند و در نتیجه، طراحی لباس برای فیلم و سریال و تئاتر دارای اهمیت ویژه‌ای است و متأسفانه، سال هاست که در ایران به آن توجه نشده است.

نبود حس زیباشناسانه و نوآوری و خلاقیت؛ حلقه های مفقوده در پوشش سلبریتی ها و برنامه های تلویزیونی

قاسمیان می‌گوید: آن چه که از آن به عنوان تأثیر پوشش و لباس هنرمندان و سلبریتی‌ها روی پوشاک مردم یاد می‌شود به چند مورد بستگی دارد و قطعاً هنرمندان و سلبریتی‌ها تأثیرات مهمی روی لباس مردم و به ویژه جوانان می‌گذارند، ولی مطمئناً در جامعه کنونی، لباس‌های سلبریتی‌های ایرانی تأثیر بسیار کمرنگی بر سلیقه جوانان دارند مگر این که واقعاً مورد توجه این قشر از جامعه باشند.

این مدرس و طراح لباس سینما و تلویزیون با اشاره به استاندارد‌های الگوی پوششی گفت: با توجه به این که اغلب، لباس‌های سلبریتی‌ها در ایران حس زیبایی شناسانه، نوآوری و خلاقیت ندارد و شاید تعداد معدودی از آن‌ها دارای پوششی زیبا، خلاقانه و هنرمندانه باشند. برای همین، جوانان ترجیح می‌دهند از سلبریتی‌های غربی و یا کره‌ای تقلید کنند.

به گفته قاسمیان، شرایط پوشش و لباس‌های بازیگران در فیلم‌ها نامطلوب‌تر است. زیرا ضوابط و قوانین پوشش به طوری است که دست طراح لباسی هم که بخواهد خلاقانه عمل کند، بسته است و درحقیقت، استاندارد‌های پوشش با عصر کنونی کاملاً متناقض هستند و نیاز به نگرشی جدید دارند.

او در پایان تأکید کرد: در طول سال‌های زیادی که از منحل شدن بخش طراحان لباس و دکور در ساختمان تولید می‌گذرد، متأسفانه، هیچ گونه نظارت تخصصی و حرفه‌ای این گروه از طراحان روی برنامه‌های تلویزیون و سینما وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
من از سلیبریتی تقلید نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
من از سلیبریتی تقلید نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
دیگه اگه خیلی هم خلاقیت تولباس باشه وجهه شرعیشو ممکنه ازدست بده باید فکر بیننده اصلاح بشه که کار طرف مهمتر از لباس طرفه.
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
اتفاقا سلبریتیا به تک بودن و منحصر به فرد بودن خیلی خیلی اهمیت میدن و به هیچ وجه من الوجوه دوست ندارن تکراری باشن
آخرین اخبار