یکی از مهمترین محور‌های خبرسازی و فعالیت علیه دولت سیزدهم موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت است.

انتشار اخبار دروغ، سیاه‌نمایی، سانسور اخبار مثبت، و... گویی از بدیهی‌ترین کار‌ها در عالم سیاست است که عموما رقبای سیاسی - خصوصا طیفی که به «هدف وسیله را توجیه می‌کند» باور دارند- بدان متوسل می‌شوند تا رقیب را در تنگنای مطالبات مردم خصوصا رای دهنده‌ها قرار دهند. این بلیه‌ای است که دولت سیزدهم نیز از نخستین روز‌های آغاز به کار با آن مواجه شد و البته که تا همین امروز نیز دست در گریبان این موضوع دارد.

در این گزارش سعی شده است به معدودی از این حجم عظیم دروغ‌ها، تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها پرداخته شود، در حد لمحه‌ای، گذری و نظری.


بیشتربخوانید:

گزارشی از عملکرد دولت سیزدهم در تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی



١ صدور دستور رفع فقر مطلق در کشور

حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسم رونمایی از دستاورد‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) در روز‌های پایانی سال ١٤٠٠ و صحبت‌های او درخصوص ریشه‌کنی فقر مطلق، نمودی دیگرگونه در برخی رسانه‌ها یافت و اینطور وانمود شد که رئیس‌جمهوری به مسئولان دستور داده است تا پیش از پایان سال فقر مطلق را در کشور ریشه‌کن کنند! هجمه ناشی از این خبر نادرست به اندازه‌ای بود که دو روز بعد پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان گفت: «نسبت به سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر فوریت در رفع فقر مطلق برداشت اشتباه شده و ایشان در واقع دستور برنامه‌ریزی فوری برای رفع فقر مطلق را صادر کرده‌اند.»

٢ وجود ناهماهنگی در تیم اقتصادی دولت

یکی از مهمترین محور‌های خبرسازی و فعالیت علیه دولت سیزدهم موضوع ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت است. مخالفان اینگونه تبلیغ می‌کنند که دولت انقلابی و مردمی با وجود هماهنگی با سایر قوا در حل مسائل اقتصادی مردم ناتوان و بی‌برنامه است. در این خط تبلیغی برای تشدید ابهام در افکار عمومی اقدام به برجسته‌سازی برخی اخبار و حتی انتشار شایعات بی‌اساس از درگیری میان اعضای کابینه می‌پردازند تا موجب ناامیدی مردم از تحول در شرایط کشور شوند.

٣ کاهش محبوبیت رئیسی در نظرسنجی‌ها

به دنبال نظرسنجی «گروه استاسیس» که در هفته آخر خرداد ماه سال ۱۴۰۱ انجام شد، میزان رضایت از عملکرد ابراهیم رئیسی، ۲۸ درصد اعلام شد. این خبر از سوی برخی از منتقدان مورد استناد قرار گرفت برای حمله به دولت سیزدهم. دفتر این مؤسسه در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا قرار دارد و آن طور که ادعا شده، این نظرسنجی با استفاده از تلفن انجام شده است. همین دو گزاره، به تنهایی برای زیر سؤال بردن نتایج ادعایی آن کافی است.

٤ حل مشکلات کشور به شیوه دستوری

طرح این اتهام به رئیس‌جمهوری که فقط در حال دستور دادن است، برای مدت‌ها و حتی تا همین امروز نقل محفل مخالفان دولت است. این تهمت تا جایی بسط یافت که باعث شد یکی از روزنامه‌ها منتقد دولت به صراحت خطاب به رئیس‌جمهوری بنویسد: دستور دادن بس است! اما قبل از همه این خود سیدابراهیم رئیسی بود که دستور دادن صرف را کاری بیهوده خواند و پیگیری را رمز موفقیت دستگاه‌ها در انجام وظایف و ماموریت‌های‌شان دانست و گفت: «مشکلات فقط با دستور دادن حل نمی‌شود، بلکه دستورات باید منجر به اقدام و عمل جدی شود.»

٥ ادعای کذب راجع به تحصیلات رئیسی

شاید یکی از نازل‌ترین دروغ‌هایی که درخصوص دولت سیزدهم و شخص رئیس‌جمهوری ساخته و پرداخته شد ادعا‌ها راجع به سطح تحصیلات سیدابراهیم رئیسی بود. این تهمتی بود که جرقه آن از مناظرات انتخاباتی و توسط یکی از رقبا زده شد و طی آن صاحب مدرک عالی‌ترین سطح حوزه (سطح چهار) و همچنین فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید مطهری که ذکر عناوین تحصیلی او از حوصله این بحث خارج است، دارای تنها ٦ کلاس سواد خوانده شد! ادعایی که بعد‌ها نیز به مناسبت‌های مختلف مورد استناد رقبای سیاسی و بدخواهان نظام قرار گرفت.

٦ سفر تیم ٤٠ نفره به وین و اروپاگردی

در آغاز دور هفتم مذاکرات رفع تحریم در وین شایعه شد هیئت ایرانی در این دور از مذاکرات بسیار بزرگ است و تا ۴۰ نفر می‌رسد. قطعاً مسائل مطرح در مذاکرات هسته‌ای به جهت ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و ساختاری دارای تنوع بالایی است و به جهت پیچیدگی نیاز به افراد با تخصص‌های مختلف هست. اما هدف این شایعه القای گشت و گذار در اروپا به حساب ملت ایران بود. غافل از این که تیم مذاکره‌کننده فعلی برخلاف اسلاف خود با پروازی ساده به وین رفته و هم در محلی کم هزینه اقامت گزیدند. این میان تیم ایرانی به جهت توضیح این شبهات با یک مشکل جدی مواجه بود، زیرا هم باید اثبات می‌کرد این مقدار هزینه نکرده و هم این که باید پرستیژ دیپلماتیک را حفظ می‌کرد.

٧ تغییرات اتوبوسی مدیران از سوی دولت

تهمت عزل و نصب اتوبوسی مدیران در نخستین فعالیت دولت سیزدهم بار‌ها از گوشه و کنار شنیده شد، اما هیچگاه با سند و مدرک به اثبات نرسید تا جایی که حتی انتقاد موافقان دولت را نسبت به تعلل در عزل مدیران امتحان پس‌داده دولت قبل در پی داشت. سخنگوی دولت نیز با بیان این که بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست، پرونده دروغ فوق را با این جملات بست: «بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست. مبنا شایسته سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی و فعالیت شبانه روزی برای مردم است.»

٨ انتصابات فامیلی گسترده در دولت سیزدهم

انتشار گزارش‌های مختلف از سیل انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم، رئیس‌جمهوری را بر آن داشت تا مقابل دوربین‌ها به صراحت از مدعیان بخواهد فقط ٥ انتصاب فامیلی را در دولت او نشان بدهند. سیدابراهیم رئیسی سه‌شنبه ٥ بهمن در چهارمین گفتگوی زنده خود با مردم با اشاره به این اتهامات گفت: «نسبت به انتقادات درمورد انتصابات، باید بگویم که برخی اظهار نظر‌ها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد. گاهی نقاط قوت دولت طوری منعکس می‌شود که نقطه ضعف تصویر می‌شود، در حالی که انتصابات نقطه قوت دولت است. ما در این دولت انتصابات فامیلی نداریم. من در انتقاد بعضی‌ها به انتصاب‌های فامیلی گفتم ۵ نفر از این‌ها را معرفی کنید تا من پیگیری کنم. گفتند رسانه‌ها اینجور گفتند، ما هم گفتیم!»

٩ اختلاف، استعفا و اخراج وزرا از کابینه

فقط چند روز پس از رای اعتماد مجلس به وزیر راه و شهرسازی شایعه شد قرار است استعفای رستم قاسمی به رئیس‌جمهوری تقدیم شود، اما روز‌ها و ماه‌ها گذشت و خبری از استعفا نشد. در همان ایام خبر استعفای معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی نیز تکذیب شد. چندی بعد یکی از روزنامه‌ها برای سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد تیتر زد: اولین اخراجی کابینه؟ رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نیز تلاش داشتند وانمود کنند تیم اقتصادی دولت به رئیس جمهوری تحیمل شده‌اند غافل از این که اغلب این افراد از دیرباز با سیدابراهیم رئیسی همکار بوده و احتمال هیچ اختلاف و اجباری برای انتصاب آن‌ها در دولت نمی‌رود.

١٠ سفر هزینه ساز و گران به استان‌ها

سفر‌های استانی رئیس دولت سیزدهم و رکوردی که در این زمینه ثبت شد نیز بی‌حرف و حدیث نماند و برخی با پیش کشیدن هزینه این سفرها، انجام آن‌ها را بی‌فایده خواندند. اما رئیس‌جمهوری در مقام پاسخ، با اشاره به ضرورت‌ها و دلایل سفر‌های استانی دولت، انجام این سفر‌ها را برای بررسی میدانی وضعیت استان‌ها لازم خواند و با رد برخی ابهام‌آفرینی‌ها درباره هزینه سفر‌ها، گفت: سفر‌های دولت مردمی جزء کم‌هزینه‌ترین سفرهاست. به‌عنوان مثال بنده برای سفر به استان البرز از مترو استفاده کردم و افطار را نیز میهمان دانشجویان خوابگاه دانشگاه خوارزمی بودیم.

١١ اداره شدن رئیس جمهوری از بیرون

اداره شدن رئیس‌جمهوری و مسلوب الاختیار بودن او از جمله اتهامات و دروغ‌هایی است که گهگاه در محافل سیاسی مخالف دولت و رسانه‌هایشان مطرح می‌شد. واضح‌ترین اظهارنظر از این دست متعلق به فائزه هاشمی است که تنها چند ماه پس از تشکیل دولت در مصاحبه‌ای مدعی شد رئیس‌جمهوری کاره‌ای نیست و افزود: «الان من اعتقاد دارم آقای رئیسی دارد اداره می‌شود، چون شما اکثر مدیران را می‌بینید، امنیتی هستند، اکثر مدیرانی که می‌بینید، غیرمرتبط هستند...» این ادعا به قدری دور از واقعیت بود که حتی نزدیکان دولت نیز پاسخ دادن به آن را در شأن خود ندیدند و تصمیم گرفتند گوینده را با توهمات خود تنها بگذارند.

١٢ دولت سیزدهم یا سلطان چاپ پول

یکی از منتقدان جدی دولت سیزدهم که در عرصه انتخابات از رقبای سیدابراهیم رئیسی بود، چندی قبل دولت سیزدهم را «فوق‌سلطان چاپ پول» خواند، لابد به تلافی لقب «سلطان چاپ پول» که برخی کارشناسان و رسانه‌ها به او داده بودند. رد این ادعا با توجه به اعداد و ارقام موجود و لزوم مقارنه و مقایسه آنها، در این مقال کوتاه نمی‌گنجد. هرچند همان زمان برخی اقتصاددان‌های مستقل در مقام پاسخ به مدعی نوشتند علم اقتصاد نشئت‌گرفته از ریاضی است که در آن آمار و ارقام حرف می‌زند و نمی‌توان با فلسفه‌بافی مقصر را بی‌گناه و بی‌گناه را مقصر جلوه داد.

١٣ گران شدن نان، بنزین و داروی مردم

پس از حذف ارز ترجیحی و بروز تبعات لاجرم آن، شایعه گران شدن اقلام ضروری که بار‌ها دولت و شخص رئیس‌جمهوری بر گران نشدن آن‌ها حداقل تا پایان سال ١٤٠١ تاکید کرده بودند، در رسانه‌های رسمی و غیررسمی (فضای مجازی) منتشر و موجب بروز دلنگرانی برای مردم خصوصا اقشار آسیب‌پذیر شد. فشار روانی ناشی از این شایعات به حدی بود که شخص رئیس‌جمهوری چند بار در مناسبت‌های مختلف با نام بردن از نان، بنزین و دارو تاکید کرد این اقلام قرار نیست گران شوند.

منبع: شهروند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
خدایی در ایران زندگی می کنید یا اروپا سفر کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
خیلی پاک و مطهر کردید ریس جمهور (رئیسی) رو
خیلی از حرفا درست ولی خیلی از حرفاتون غلط است
ما نظام دستوری داریم، که مشخصه اش هم نهادهای مرتبط هستند رئیسی هم دستور نده آنها خودشون دستور میدن و اجرا میکنند چون در وظیفه شون هستند، کلا تیم اقتصادی رئیسی هم قادر به حل مشکل نیستند چرا که در تصمیم گرفتند دیر عمل میکنند نمونه شم فراوان
آخرین اخبار