مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: در سطح استان تعداد ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام آبخیزداری وجود دارد.

محسن فنودی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی در سفر به تایباد در مصاحبه با خبرنگاران گفت: در حوزه آبخیزداری تعداد ۱۰۰ پروژه نیمه‌تمام در سطح استان وجود دارد که قرار است این پروژه‌ها با استفاده از اعتبارات استانی، محرومیت و ملی و با اولویت به پایان برسند.

او افزود: در مرحله اول، اولویت با تامین منابع آبی روستایی است و بعد از آن نوبت به مهار سیل و جلوگیری از خسارت سیلاب به روستا‌ها و تاسیسات آبی و حفظ اراضی ملی و پوشش گیاهی می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: در راستای حفظ اراضی ملی بناست که با بهره‌گیری از طرح‌های اقتصادی و اشتغالزایی به مردم کمک شود و ضمن تقویب پوشش گیاهی از به راه افتادن سیلاب و خسارت به مناطق روستایی جلوگیری شود.

فنودی با اشاره به پروژه‌های افتتاحی این سازمان در هفته دولت بیان کرد: از شهریورماه ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تعداد ۷۷ پروژه آبخیزداری با اعتبار بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان در خراسان رضوی تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

او تصریح کرد: یکی از این پروژه ها، بند خاکی روستای بیدک تایباد با حجم مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی و ارتفاع هفت متری بود که با مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار افتتاح شد.

افزایش کانون‌های بحران فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: هم اکنون ۳۰ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۲۲ شهرستان خراسان رضوی وجود دارد که هرساله با اعتبارات بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و مهار رواناب و هرزاب کنترل می‌شود.

این مقام مسئول افزود: با بهره‌برداری‌های بی‌‍رویه از مراتع و خشکسالی، طی سه سال گذشته تعداد کانون‌های بحران از عدد ۲۲ به ۳۰ در امسال رسیده است.

فنودی ادامه داد: افزایش کانون‌های فرسایش بادی نشانگر افزایش ریزگردهاست که می‌طلبد مردم هم در جهت حفظ مراتع کمک کنند.

او بیان کرد: طرح‌های مرتع‌داری به مردم واگذار می‌شود که خودشان آن را حفاظت، احیا و بهره‌برداری کنند تا جلوی بیابان‌زایی گرفته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.