معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: تولیدات کاغذ کارخانه مازندران برای استفاده در صنعت نشر وارد بازار می‌شود و فراخوان ثبت‌نامش را اعلام کردیم.

یاسر احمد‌وند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «دولت مردم» از رادیو ایران گفت: مهمترین چالش پیش‌روی دولت، زدودن مرجعیت فرهنگی از وزارتخانه بود. چراکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجعیت مطلق خود را در حوزه‌های فرهنگی از دست داده بود.

احمد‌وند با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً نقش صدور مجوز و ارائه خدمات را به عهده داشت، ادامه داد: درحالی که در قانون تشکیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راهبری عرصه فرهنگ، تاثیرگذاری، حمایت‌گری فعالان فرهنگ از وظایف اصلی این وزارتخانه است. در عرصه رسانه و مطبوعات، سینما، فعالیت هنری و عرصه‌های کتاب و نشر تلاش شده که مجدد این مرجعیت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازگردد. بنابراین این وزارتخانه هم در تولید فرهنگی و هم در مصرف فرهنگی نقش‌آفرین باشد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اقداماتی که در معاونت فرهنگی وزارتخانه انجام شده، گفت: احیا ارتباط معاونت فرهنگی با تشکل‌ها، انجمن‌ها و فعالان فرهنگی حوزه نشر و کتاب از اولویت‌های مهم ما بود. همدلی خوبی بین بدنه نشر با دولت برای انجام فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد. توجه به فعالیت کیفی از دیگر راهبردهای ما بود. اینکه صرفاً انجام یک فعالیت برای پر کردن تقویم نمی‌تواند گزارشی برای معاونت فرهنگی باشد. تلاش شده که هفته برگزاری کتاب، هفته برگزاری نمایشگاه کتاب، برگزاری جوایز ادبی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ارتباط با نخبگان، احیا شورای تشکل‌ها و ... در بهترین کیفیت تشکیل شود.

یاسر احمد‌وند درباره برنامه‌هایی که نیاز به بازه زمانی یک‌ساله دارد، ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا ابتدای مهر برخی از اهدافمان را محقق کنیم. توجه به تولید کاغذ داخلی جزو اهدافی بود که به آن رسیدیدم. از آنجایی که کاغذ یکی از ابزارهای مهم تولید فرهنگی و مورد نیاز جامعه نشر و فرهنگی کشور است، در سال‌های گذشته حدود بیش از ۹۰ درصد از نیاز کاغذ در خارج از کشور تامین می‌شد. در کشور زمینه‌های برای تولید وجود دارد. دو کارخانه فعال مازندران و پارس در زمینه تولید کاغذ وجود دارند و می‌توانند کاغذ تولید کنند. اما این‌ کارخانه‌ها در سال‌های گذشته به سمت تولید محصولات سود‌ده کشیده شده بودند. 

معاون فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده بین رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این دو کارخانه شرایط تولید کاغذ تحریر را به‌دست آوردند، افزود: بنابراین امروز تولید کاغذ کارخانه مازندران برای استفاده کاغذ در صنعت نشر وارد بازار می‌شود و فراخوان ثبت‌نامش را اعلام کردیم. امیدواریم بتوانیم تا پایان سال حدود ۷۰۰۰ تن از تولید کاغذ کارخانه مازندران را در اختیار نشر کشور قرار دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار