مدیرکل گمرک استان زنجان گفت:هدف گذاری صادراتی استان طی امسال ۴۹۰ میلیون دلار اعلام شده که در این زمینه صادرات غیر نفتی در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

گنج خانلو با اشاره به اینکه گمرگ حلقه آخر صادرات و حلقه اول واردات کالا است، گفت: استان زنجان طی پنج ماه گذشته از امسال به لحاظ ارزش صادارت و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد و به لحاظ وزنی نیز افزایش هشت درصدی داشته است.

او افزود: طی مدت یاد شده اعم از واردات قطعی و ورود موقت نیز به لحلاظ دلاری افزایش ۳۱ درصدی و وزنی نیز ۱۳ درصد کاهشی بوده است.

مدیرکل گمرک استان زنجان ادامه داد: در زمینه ورود موقت در پنج ماه گذشته از امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در میزان ارزش ۱۵ درصد و در وزن خالص کالای وارده عبور موقت ۲۶ درصد کاهشی بوده است.

او گفت: گمرک زنجان جزو ۹ گمرک کشوری است که مجاز به واردات کشنده‌های وارداتی است.

گنج خانلو بیشترین میزان صادرات به لحاظ ارزشی طی ۹ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۲تا کنون را مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۷به میزان ۳۵۴ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۶۵ میلیون دلار رسید.

مدیرکل گمرک استان زنجان در ارتباط با واردات، بیشترین ارزش آن را مربوط به سال ۱۳۹۹به میزان ۴۱۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: به لحاظ درآمد‌های گمرکی هم بیشترین میران آن در سال ۱۳۹۹ بود که این رقم در سال گذشته افزایش داشت.

این مسئول با بیان اینکه مجموع تجارت خارجی (ارزش صادرات و واردات) گمرگ استان هرگز به میزان ۷۰۰ میلیون دلار نرسیده است، ادامه داد: بیشترین میزان آن در سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۸۱ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار سید.

او در خصوص سهم استان‌های مختلف از کل صادات غیرنفتی در سال گذشته نیز گفت: در این زمینه زنجان چهاردهمین استان کشور محسوب می‌شود و یک و یک  دهم سهم صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است.

گنج خانلو با بیان به اینگه گمرگ این استان طی سال گذشته و در تمامی بخش‌ها بیشترین عملکرد را از زمان تاسیس خود داشته است، افزود: بر این اساس در تمامی رویه‌ها بیشترین افزایشی را تجربه کرد بطوریکه صادرات ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰، نسبت به مدت مشابه سال قبل آن به لحاظ وزرنی ۹۵ درصد و ۱۰۹ درصد افزایش در ارزش صادرات را ثبت کرد.

گنج خانلو با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال یاد شده ارزش صادراتی گمرک زنجان بالای ۵۰۰ میلیون دلار بود، ادامه داد: حدود ۷۳ درصد از ارزش کالا‌های صادراتی استان را شمش روی، انوع پروفیل، فلزی، ترانسفورماتور و متعلقات آن و همچنین شمش سرب، خشکبار و محصولات مربوطه به صنایع پلمیری و لبنیات بوده است.

او عمده کشور‌های مقصد صادراتی از گمرگ استان را کشور ترکیه با ۵۱ درصد ارزش صادراتی اعلام کرد و گفت: پس از آن کشور چین، عراق، امارات، روسیه پاکستان و سایر موارد در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

مدیرکل گمرک استان زنجان با اشاره به اینکه گمرک این استان در زمینه واردات سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش وزن داشته است، ادامه داد: ۲۳ درصد افزایش وارداتی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل را داشت که بالای ۵۰۰ میلیون دلار ارزش واردات استان را تشکیل می‌دهد.

گنج خانلو کالا‌های مهم وارداتی گمرک استان را در سال گذشته خاک روی و خاک معدنی مورد نیاز واحد‌های تولیدی عنوان کرد و افزود: پس از آن کالای خمیر چوب، کاغذ و مقوای بازیافتی، ماشین آلات خط تولید، اجزاء و قطعات ماشین آلات صنایع استان، انوع نخ پلی استر و سایر کالا‌های دیگر را شامل می‌شود.

او عمده کشور‌های مبدا واردات کالایی گمرگ زنجان را نیز از کشور ترکیه به لحاظ ارزش ۴۸ درصد عنوان کرد و گفت: کشور‌های امارات، سوییس، اسلواکی، آلمان، چین و ایتالیا در رده‌های بعدی قرار داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.