کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: از ابتدای امسال تاکنون قیمت انواع کود شیمیایی اعم از کود پتاسه و فسفاته مورد استفاده کشاورزان ۴۵ درصد کاهش یافت.

بهروز الیاسی بمناسبت هفته دولت گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به خصوص کود شیمیایی را عهده دار باشد که در استان همدان با ۸۰ کارگزار فعال در ۱۰ شهرستان، کود شیمیایی بخش کشاورزی را بر اساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی و از طریق سامانه پهنه بندی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

او از اقدامات مهمی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه از ابتدای سالجاری عنوان کرد و گفت با توجه به افزایش قیمت این دو نوع کود در سال‌های گذشته مصرف آن‌ها به صفر رسیده بود که خسارت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت تولیدات زراعی و امنیت غذایی متوجه کشور بود.

او گفت: با اقدام به موقع وزارت متبوع در کاهش ۴۵ درصدی قیمت آن از فروردین ماه، خوشبختانه مصرف کود‌های شیمیایی نسبت به مدت مشابه سال قبل، فسفاته ۸ برابر و پتاسه ۷ برابر در استان همدان افزایش پیدا کرد که به استاندارد‌های جهانی نزدیک و تأثیر خود را نیز بر عملکرد تولید نشان داده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان به تأمین صد در صدی کود شیمیایی مورد نیاز استان همدان اشاره کرد و گفت: به طور میانگین سالانه مقدار حدود ۱۲۰ هزارتن انواع کود‌های شیمیایی برای استان تأمین، تدارک و توزیع می‌شود.

الیاسی گفت: برنامه کودی استان امسال نیزشامل، ۱۲۳۰۰۰ تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه که شامل حـــدود نود هزار تن ازته، بیست و هفت هزار و ۳۰۰ تن فسفاته و پنج هزار و ۷۰۰ تن پتاسه است که تا پایان مردادماه امسال حدود ۴۰ درصد آن محقق شده است.

او از ذخیره راهبردی بیش از ۲۳ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی یارانه دار ازته، فسفاته و پتاسه در انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی این استان تا پایان مرداد ماه خبر داد و گفت: روند حمل و تخلیه کود شیمیایی در انبار‌های سازمانی شرکت و همچنین انبار‌های کارگزاران در شهرستان‌های استان ادامه دارد.

او گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تأمین کود‌های شیمیایی یارانه دار، به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، تولیدات کود‌های شیمیایی و کشاورزی آن‌ها را که استاندارد‌های لازم را کسب و با شرکت تفاهم نامه منعقد کرده باشند نیز در سبد کودی خود دارد و متقاضیان این نوع کود‌ها میتوانند کود مورد نیاز خود را از کارگزاری‌های شرکت دریافت نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار