روابط عمومی وزارت امور خارجه ساعاتی پیش و پس از پیگیری های متعدد گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان و به دنبال آن انتشار گزارش صبح امروز این گروه از نحوه عملکرد وزارت امور خارجه و عدم اتصال این وزارتخانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به این مسئله واکنش نشان داد و دلایل فنی خود را بیان کرد.
روابط عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: «پنجره واحد خدمات وزارت امور خارجه برای ایرانیان مقیم خارج از کشور، در قالب سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی (میخک)، از سه سال گذشته در حال بهرهبرداری است.»
بنا به پاسخ این وزارتخانه، «سامانه میخک بستر شناخته شدهای برای ارائه تمامی خدمات کنسولی به هموطنان در حوزههای گوناگون شامل امور گذرنامه، امور سجلی، امور حمایتهای کنسولی و قضایی، تنظیم وکالتنامه، تایید اسناد و ... است که تمامی مراحل آن به صورت الکترونیک و یکپارچه با سایر ارگانهایی که نیازهای هموطنانمان را در حوزههای گفته شده تامین میکنند، عمل میکند.»
روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرده، «متاسفانه با توجه به اینکه، بستر ارتباطی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با مردم نیازمند داشتن خط تلفن همراه فعال به نام شخص است و ایرانیان خارج از کشور اکثرا فاقد شماره خط تلفن همراه ایران هستند، برای ایرانیان خارج از کشور این ارتباط میسر نیست و اتصال این وزارتخانه به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت با محدودیتهایی روبرو شده است.»
وزارت امور خارجه در نهایت این را هم گفته که «لذا طی تعاملات انجام شده بین وزارت امور خارجه و سازمان فناوری اطلاعات کشور، مقرر گردید نحوه تامین زیرساختهای لازم جهت برقراری ارتباط متقاضیان خارج از کشور با پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به نحو مقتضی مورد بررسی قرار گرفته و از سوی آن سازمان اطلاعرسانی شود.»
بیشتر بخوانید:
بنابر پاسخ وزارت امور خارجه اینطور برداشت میشود که این وزارتخانه که تعاملات گوناگونی با ایرانیهای خارجنشین دارد و ارتباط از راه دور برایش بسیار ضروری است، در چارچوبی خارج از سامانه معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات خدمات خود را ارائه میدهد. بنظر میرسد رفع اختلال فنی و تجمیع همه خدمات در یک تارنما، خدماترسانی به ارباب رجوع را تسهیل خواهد کرد.